Bäst plasticard?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Bäst plasticard?

Inlägg av Snussugen »

Tänkte ge mig på att scratchbygga ett flak till en lastbil. Beställde plasticard, eller trodde att jag gjorde detta åtminstone. Plasticard man ser i videor på youtube och dylikt verkar ju modellim bita rätt bra på. Mina plastark är blanka och limmet fäster inte alls. Undrar om det är något särskilt märke man ska köpa för att få en vettig produkt? Vad har ni bäst erfarenhet av? Dubbelt tacksam om ni har en länk också!
Live & let dry.
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Bäst plasticard?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Till att börja med är det lämpligt om dina plastark är av polystyren (betecknas PS på plastspråk), då funkar det fint tillsammans med plastlim avsett för plastmodeller.

Evergreen är en av de större tillverkarna, de gör både ark och profiler i allsköns dimensioner. Använder man flytlim/pensellim bör man tänka på att ytorna är jämna och har bra anliggning för att det ska hålla.

https://www.mjhobby.se/sublist.asp?id=269

https://www.materialbutiken.se/plast/skivor/polystyren/?

Lycka till
Rickard
Horrocks
Inlägg: 382
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Bäst plasticard?

Inlägg av Horrocks »

Biter inte vanligt plastlim kan du testa De Luxe Materials Plastic Magic https://deluxematerials.co.uk/products/plastic-magic-1

Funkar bra på bl a lister och plasticard av ABS. Säljs bl a av Model-Craft https://model-craft.se/produkt/plastic- ... -pack-40ml
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Bäst plasticard?

Inlägg av Janne Nilsson »

Ark är i stort sett detsamma oavsett tillverkare.

Tycker Plaststruct har större utbud av profiler i fler dimensioner och tappningar.
Även mönstrade ark.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Bäst plasticard?

Inlägg av Snussugen »

Tack så mycket för input och länkar Rickard, Horrocks & Janne! :)
Live & let dry.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Bäst plasticard?

Inlägg av F Porsche »

Det finns lite olika fabrikat och dom har på gott och ont lite olika karaktärer. MJ Hobby har tror jag två fabrikat, Material på Folkkungagatan och Eskader har vissa profiler i typ halvmeterslånga bitar, Tamiya har vissa profiler som går att böja snyggt, någon osv de Tyska MJ hus-tillverkarna har lite hårdare ark. Kort sagt, det bästa är det som passar till uppgiften. Själv skulle jag gärna köpa lite styvare både ark och profiler.

När pandemin bröt ut byggde jag snabbt ett ställ att sätta upp mobilen på när arbetsdagen blev åtta tio timmar teamsmöte men det föll isär på första mötet för jag hade inte sett den genomskinliga plastfolien på arket..
Spad16
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Bäst plasticard?

Inlägg av Spad16 »

Ett par råd, förutsatt att det är polystyren Du har fått tag i, slipa bort det blanka lite grann med slippapper så att limmet har nåt att fästa i, ibland
kan plasticard vara rätt blank. Det andra är att använda gammaldags hederlig plastlim
https://www.amazon.se/Revell-39602-3960 ... 67&sr=8-34
Det biter bättre än flytande, och när det inte gäller finlir är lättare att använda.
/Neil (nästan klar med tionde scratchbygget)
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Bäst plasticard?

Inlägg av Snussugen »

Tack Porsche & Spad!

Jag provade faktiskt att slipa ner det blanka lite, och använde mitt gamla lim från Revell, den med en tunn nål som applikator. Tycker inte det fäste jättebra ändå. :( Men nu har jag beställt polystyren, tror det kommer passa mina behov bättre. Största hindret nu är väl att hitta bättre bilder av flaket än de suddiga fotografier min mor tog under tidigt 80-tal.

Bild

Bild
Live & let dry.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Bäst plasticard?

Inlägg av F Porsche »

Kul projekt

Jag har inte byggt något från scratch men jag har haft lite kontakt med modellbyggare som jobbat med plasticard i jobbet.
Deras kunskaper i korthet
Bygg inte in spänningar, kapa och justera till det passar och limma därefter.
Se upp så att du inte bygger in fickor där flytande lim ligger instängt för då kan du få en sjunkning när allt målat och klart.
Var beredd på att bygget vrider sig när limmet torkar, stora och snabba byggen kan vara luriga.
CA-lim och stiftning, dvs borra ett hål och limma en rund styrenstav genom delarna var proffsens råd.
Omålad Plasticard kan vara UV-känslig så gör inte som en hade gjort, hon ställde husmodellen på bordet vid fönstret under sommarsemestern och det blev inte så bra.
Troligen var det billiga flak som de köpt i större kvantiteter.

För oss är det en hobby men för en modellbyggare på ett arkitektkontor tickar taxametern skoningslöst.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Bäst plasticard?

Inlägg av Snussugen »

Tack för alla tips, Porsche! Lär komma väl till pass. Aldrig gjort något liknande förut, så det ska ju bli lagom intressant. :D
Live & let dry.
Skriv svar