”Trådlös” airbrush

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
StoJaFa
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jul 2012, 13:18
Namn: Jarno Fallström

”Trådlös” airbrush

Inlägg av StoJaFa »

Jag får hela tiden reklam på sociala medier för denna ”trådlösa” airbrush. Någon som har erfarenhet av den?
0B30AAF5-A68C-4DBA-B1EE-9B5D910732D4.png
0B30AAF5-A68C-4DBA-B1EE-9B5D910732D4.png (1.81 MiB) Visad 2281 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: ”Trådlös” airbrush

Inlägg av magnusf »

Hej!

Det här har varit uppe för diskussion för ett tag sedan:http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... ush#p99390 Vet inte om någon köpte en sådan till slut men folk har i alla funderat över det!

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ”Trådlös” airbrush

Inlägg av Björn B »

I den diskussionen finns en länk till en test med en lös kompressor. Den skulle jag gärna ha.
En video med en test av en liknane uppsättning so bilden: https://www.youtube.com/watch?v=3PuPH8vP-TY Den känns lite otymplig.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: ”Trådlös” airbrush

Inlägg av MartinN »

Nu har det snart gått ett år till, finns det ytterligare erfarenheter som någon vill dela – är dessa portabla seriösa alternativ till en ”riktig” spruta med kompressor? Värdefull komplettering månne..?

/Martin
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: ”Trådlös” airbrush

Inlägg av Lurifax »

Jag var lite intresserad för något år sedan. men frågan är vad man vinner på den. Jag har all min utrustning för modellbygge på samma plats. Där finns även kompressorn. Ska man sprutmåla måste man ändå ta med modellen, färger, lösningsmedel, utrustning för rengöring, kanske kanske något skydd för underlaget. Man sätter sig inte med sprutan i tv-soffan och måla lite. Så friheten är nog mindre än vad man kan tänka sig.

På sommaren kan man kanske ta med den ut och måla med färg som kräver tunga lösningsmedel. Då finns kanske en fördel. Men att måla utomhus medför också problem.

Däremot kan det vara en bra start om man börjar på noll. Betydligt billigare och mindre utrymmeskrävande än kompressor. Där ser jag en fördel.
holst

CU@C4
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: ”Trådlös” airbrush

Inlägg av robertlundin »

Har den och har testa den för bredare målning, dvs rälsen på en modelljärnväg. Tycker den funkar väldigt bra.
/Robert Lundin
Calle W
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jan 2014, 21:03

Re: ”Trådlös” airbrush

Inlägg av Calle W »

Jag har en sådan sedan förra året. Tyvärr var jag dumsnål och valde en singelaction spruta. Skulle valt dualaction. Den funkar hyggligt till och från. Kompressorn funkar bra. Sprutan är känslig när man använder färg. Att primea är mindre besvärligt. Men att måla vitt är sådär. Batteritiden börjar bli lite svajig, men funkar okej. Tydligen så uppskattar inte min granne ovanför det monotona ljudet från kompressorn. Den låter lägre än diskmaskinen. Så sist stod jag o köket(utan fruns vetskap) samtidigt som jag körde airbrush. Så sammanfattningsvis,så är den behändig.men inte utan problem
Skriv svar