modellbyggnader

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

modellbyggnader

Inlägg av THB »

Jag är ny medlem (THB) och söker medlemmar som är intresserade av att karnske bygga industriminnen oa byggnader. Det finns en del mycket bra plastmodeller i HO skala från Faller, Auhagen, Architect (resin) etc som är lämpliga att utgå från, (eller naturligtvis kombinerat med konstnärskartong). Jag har själv byggt modeller av astronomiska observatorier, gruvbyggnader, ångmaskinhallar(med fungerande ångmaskiner). Håller nu på med att konvertera en modelljänvägs station till ett vattenkraftverk, det blir en relativt stor modell.
Annat jag bygger se min profil. Har byggt modeller i 35 år, en hel del för dataspels och filmindustrien i kommission men nu privat. Har en email addr
om det finns intresse. Det blir väl en del byggbeskrivningar utlagda med tiden......
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: modellbyggnader

Inlägg av Morgan »

Då har du byggt professionellt under jättemånga år kan man att säga.

Själv har jag ett uppdragsbygge bakom mig och det var, även om det också var mer stressande än jag hade väntat mig då jag hade en deadline att hålla och dessvärre inte hann med alla detaljer som jag ville ha med (och samtidigt hade ett heltidsjobb samt ett familjeliv), otroligt utvecklande och tvingade mig att tänka i helt nya banor och att se modellbygget ur ett helt nytt perspektiv.

Det var nyttigt med andra ord! :-)

Det skulle kunna vara intressant, då jag i min hög med hyllvärmare har en järnvägsstation samt stadstillbehör och en stadsfontän i skala 1:72 och fortfarande överväger om jag ska göra slag i saken och faktiskt bygga ett diorama med de här delarna.

Du kan skriva ett PM till mig om du vill och berätta mer.

Vänligen, Morgan
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: modellbyggnader

Inlägg av THB »

Hej, roligt att höra. Ja, utmärkt skala att bygga diorama i. jag antar att det
är en tegelbyggnad ? Med hjälp av såg etc kan man ju förvandla stationen till något annat.
Vad är det för en byggsats o vilket märke ? Jag kan karnske komma med någon id'e om
du behöver inspiration. När jag fått lite mer ording på mitt bygge kan jag lägga in bild.

:) Bill
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: modellbyggnader

Inlägg av Anders.Edblad »

Intressant info det där med byggnader har alltid intresserat mig särskilt industribyggnader men det har aldrig riktigt funnits tid för att lägga ned den tid som behövs för det. Var det ditt observatorium som ställdes ut på det senaste 08-Open?

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: modellbyggnader

Inlägg av magnusf »

Jag bygger inga byggnader själv men uppskattar mycket att kolla på andras. En trevlig inspirationskälla jag hittat på nätet är den här: http://emmanuelnouaillierartworks.blogspot.com/. Det är utformat mer som konst men de fasaderna hade platsat i vilket diorama som helst!

Hälsningar

Magnus
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: modellbyggnader

Inlägg av THB »

Nej, jag är ny medlem och har inte ställt ut offentligt. Mina byggen var
i kommission. Snygga bilder MagnusF :) När mitt "vattenkraftsbygge" blir klart
karnske......lägger i alla fall ut bilder på IPMS.
Har också tagit mej vatten över huvudet med att försöka bygga en
modell av Mervyn Peakes Gormenghast massiva och bindgalna slott....
Har påbörjat en reliefkarta som underlag. BBC har gjort en film i 4
delar som för tillfället ligger på Youtube om någon skulle vara intresserad.

Bill
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: modellbyggnader

Inlägg av Morgan »

THB skrev: 05 feb 2023, 19:42 Hej, roligt att höra. Ja, utmärkt skala att bygga diorama i. jag antar att det
är en tegelbyggnad ? Med hjälp av såg etc kan man ju förvandla stationen till något annat.
Vad är det för en byggsats o vilket märke ? Jag kan karnske komma med någon id'e om
du behöver inspiration. När jag fått lite mer ording på mitt bygge kan jag lägga in bild.

:) Bill
Jag kommer inom kort att lägga upp en hel del byggsatser till försäljning och två av dem var tänkta att vara just Italeris järnvägsstation och Italeris stadstillbehörset, men då dessa inte längre tillverkas, och därmed kan vara jättesvåra om inte omöjliga att få tag i i framtiden, så funderar jag faktiskt på att behålla dem.

Det var just ett litet diorama kring dessa två byggsatser som jag hade i tankarna för ca två år sedan, men då kom en helt oväntad livskris i vägen och det är först nu som jag har hittat tillbaka till modellbygget igen. Och av just den anledningen så minskar jag bygghögen med nästan hälften.

Lite inspiration säger jag inte nej till.

Vänligen, Morgan
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: modellbyggnader

Inlägg av THB »

BildMorgan Behåll ! Det finns tex i Sverige över 200 småskaliga hydroelektriska anläggningar av äldre datum och en mängd större. Nästan alla är nu hotade av av EU:s nya "direktiv" vilket kan få oanade följder om de tvingas lägga ner. Italeris station kan ju byggas som en av de små, även om det blir en smula fiktivt. Nedan ett exempel på en fin lösning med utlopp under bro. Jag skulle "laga taket" på modellen och sätta in fönster. Det kan bli ett fristående och mycket fint litet diorama. Andra områden att titta på är exempelvis Motala ström, Eskilstuna faktoriområde. Finns faktiskt en hel del bilder på nätet. Man kan använda en hel del modelljärnvägs material som ex tryckta murar på kartong eller gips, företrädesvis från skala 1:87. Sälj inte, du kommer att ångra dej.

Hälsningar, Bill

Bild
Svartån, Vstås.jpg
Svartån, Vstås.jpg (72.24 KiB) Visad 2672 gånger
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: modellbyggnader

Inlägg av Morgan »

Jag kommer att sälja av allt överflödigt. Jag vill ha en mindre bygghög att koncentrera mig på.

Stort tack för inspirationen. Fick en del idéer i natt att spinna vidare på, bl.a. på inredning.

Vänligen, Morgan
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: modellbyggnader

Inlägg av THB »

hej,
Här är en bild på det blivande bygget. Det är grundmålat bara. Plattan är ca 80 cm lång.
Det blir bättre bilder senare. Själva maskinhallarna har grönt golv så där blir det
turbiner, transformatorer o ställverk. Sidobyggnaderna var kontor, övernattning mm.
Blir fullständig inredning med 12 V belysning. Kraftverket är numera rivet tyvärr.

Medger urusel bild, kameran krånglar blir bättre senare och karnske i en byggtråd i
stället?

Bill :D

Bild
Bilagor
HYDR230205 (3).jpg
HYDR230205 (3).jpg (45.6 KiB) Visad 2567 gånger
Skriv svar