Skidställ till Junkers F13, Tp1

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Skidställ till Junkers F13, Tp1

Inlägg av hanfeh »

Har någon tips på ritning och/eller bilder där skidstället på Tp1 syns så tydligt att man kan ha det som underlag till scratchbygge. Har flera bilder på nr 2 med skidställ men man ser inget av skidstället på dessa distansbilder. Nr 1 verkade ha fått växla mellan både hjul, skidor och flottörer. Nr 3 hade väl bara flottörer då den havererade ganska omgående efter ombyggnad till ambulansfpl med basering på F2.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Skidställ till Junkers F13, Tp1

Inlägg av daza »

Det finns en del bilder på ganska nära håll i SFF:s bildarkiv om man söker på Tp 1 eller Trp 1.

/Daniel
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Skidställ till Junkers F13, Tp1

Inlägg av hanfeh »

Tack för tipset och jag hittade 5 lite "närmre" bilder som var tagna vid olika tillfällen. Inte helt otippat har man använt hjulstället för att fästa skidorna. Det ser ut som man dragit ner på dimensionen på den V-stötta som är fäst i röret mellan hjulen och lagt till en vajer till främre delen av skidorna. Enkelt att modifiera stället till skidor.
När det gäller skidorna så visar bilderna två olika utformningar. En platt typ, och en med mer aerodynamisk utformning. Bara att välja hur mycket tid man vill lägga ner på att bygga skidorna. De olika skidorna är troligen lokala byggen vid tekniska enheten på F4?
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skidställ till Junkers F13, Tp1

Inlägg av Björn B »

Bild
Den ena typen påminner lite om skidorna i Monograms Ford Trimotor
Skriv svar