Flottiljvapen J 28B på F10?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kimskarby
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 dec 2017, 14:05
Namn: Kim Skarby

Flottiljvapen J 28B på F10?

Inlägg av kimskarby »

Hej,

Lånade boken ”Vampire - reaepoken” av Widfeldt och Hall. I slutet av boken finns det märkning- och målningsritningar som jag antar är till för modellbyggare. På en av skisserna är det en J 28B från F 10 med koden röd N som är försedd med Skånes vapen i nosen. Flottiljvapen verkar ha nyttjats flitigt på J 28 men något bildbevis på någon individ från F 10 med flottiljvapen har jag aldrig sett. Samtliga som jag noterat är utan.

Nu har ju inte jag sett alla J 28 som flög på F 10 och kanske var det bara just den här individen som pryddes med Skånes vapen?
Har ni någon tanke eller mer konkret fakta om det här?

/Kim
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flottiljvapen J 28B på F10?

Inlägg av Björn B »

Det finns bild på en silvermålad 28211 märkt F10-34 stående på pallbockar (vid någon flygdag?) Man ser kronan på ett flottiljmärke på bilden.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Flottiljvapen J 28B på F10?

Inlägg av Johan Elvin »

Kan kanske vara läge att var lite källkritisk till den profilbilden.
Profiltexten säger F10 Röd E, men den har helt klart ett N på fenan. Då kan man ju börja undra om det är fler grejer som inte riktigt stämmer.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar