Strippa bort Tamiyakrom

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Strippa bort Tamiyakrom

Inlägg av Björn H »

Hej,

är det någon som kan tipsa om ett bra sätt att få bort krom på en Tamiyabyggsats utan att skada plasten?

mvh

Björn H
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Strippa bort Tamiyakrom

Inlägg av Proosen »

Ugnsrent, T-röd och blekmedel är de kemikalier jag strippat krom med.
Sen beror det på om du vill få det totalrent ända ner till plasten, då kan det vara lite kinkigare att bli av med klarlacken. Kan hända att du får prova med bromsvätska, men jag höjer då ett varningens finger. Testa på en bit gjutstam först och se hur den reagerar. Jag har varit med om Tamiyaplast som blev en snorkråka efter att ha varit i bromsvätska över natten.

/Niclas
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Strippa bort Tamiyakrom

Inlägg av Björn H »

Jag vill få bort all krom på en Tamiya 1/14 Scania lastbil.
Ungsrent, är det en spray eller hur funkar det? T-röd funkar tyvärr inte!
Jag tror jag har lite bromsvätska liggande i något förråd. Ska prova med en överbliven gjutstam. Kanske man inte behöver har grejerna liggandes över natt?
/Björn H
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Strippa bort Tamiyakrom

Inlägg av Urban Gardini »

Klorin fungerar ypperligt på Tammys krom. Ett bad på 5-10 minuter och ALL krom är borta.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Strippa bort Tamiyakrom

Inlägg av Snussugen »

Mr. Muscle Ugnsrengöring får bort krom från plast på ett kick.
Live & let dry.
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Strippa bort Tamiyakrom

Inlägg av Björn H »

Snussugen skrev: 26 jan 2023, 14:14 Mr. Muscle Ugnsrengöring får bort krom från plast på ett kick.
När jag googlar Mr. Muscle Ugnsrengöring verkar det som om det är en spray. Hur gör man, sprayar på och kromet försvinner? Tacksam för råd!

Jag har provat med klorin. Jag klippte bort en liten bit gjutstam och lade den i en burk med klorin. På en halvan av gjutstammen försvann kromet nästan genast, men på den andra halvan är kromet kvar. Jag ska låta gjutstammen ligga i klorin lite längre. Lite tålamod kanske krävs.

/Björn H
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Strippa bort Tamiyakrom

Inlägg av F Porsche »

Jag har sprayat ugnsrengöringen i em en liters PET-flaska av och till, efter några dagar blir skummet en oljetrock kladdig vätska som jag sedan häller i ett kärl med krombitarna.

Tyvärr har vissa fabrikat ett lager klarlack under kromet(som egentligen är aluminium) med tiden lossnar även klarlacket..

På att testalistan står att försöka få bort klarlacket med 98% tvättsprit men det blir till våren när jag behöver fälgarna som det gäller i det här fallet.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Strippa bort Tamiyakrom

Inlägg av Snussugen »

Björn H skrev: 27 jan 2023, 12:31
Snussugen skrev: 26 jan 2023, 14:14 Mr. Muscle Ugnsrengöring får bort krom från plast på ett kick.
När jag googlar Mr. Muscle Ugnsrengöring verkar det som om det är en spray. Hur gör man, sprayar på och kromet försvinner? Tacksam för råd!

Jag har provat med klorin. Jag klippte bort en liten bit gjutstam och lade den i en burk med klorin. På en halvan av gjutstammen försvann kromet nästan genast, men på den andra halvan är kromet kvar. Jag ska låta gjutstammen ligga i klorin lite längre. Lite tålamod kanske krävs.

/Björn H
Sist öste jag bara ner allt i en glassbunke och sprutade på tills allt var täckt, lät ligga typ 15 minuter och sköljde av (med varmvatten, vet inte om det spelar någon roll). Ibland kanske du behöver spruta lite mer ugnsrengöring för att få bort precis allt, men det är en snabb process. Tror inte ens jag behövde skrubba med en gammal tandborste, kromet tillintetgjordes!

Bild
Live & let dry.
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Strippa bort Tamiyakrom

Inlägg av Proosen »

Jag brukar lägga det dom ska sprayas med ugnsrent i en plastpåse och vräka på med medlet och sen sätta på en påsklämma och låta det verka.

/Niclas
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Strippa bort Tamiyakrom

Inlägg av F Porsche »

Proosen, har du testat att tvätta delar i 98% sprit ?
Skriv svar