Johan Blå dekaler

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Johan Blå dekaler

Inlägg av Pelle F »

Hej på er,
Jag undersöker möjligheten att bygga en Johan Blå Draken, just knallbå och den spektakulära målningen med döskallen i hatt. Men det verkar hopplöst att få tag i just dessa dekaler, då de är utgångna i butik och jag hittar dem inte ens begagnade. Så jag funderar på att göra ett Illustratorjobb och återskapa dem utifrån förebilden. Jag har gjort några enklare dekaler tidigare och skrivit ut på dekalplastpapper. Det funkade toppenbra. Men i det här fallet krävs vit färg på en hel del av dekalerna, och det går inte att skriva ut på en vanligt skrivare.

Om jag skulle skaffa just vitt dekalplastpapper, så blir det mer komplicerat att skära ut detaljerna rätt. Så jag undrar om någon har tips eller rekommendationer för ett bra arbetssätt.

/Pelle
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Johan Blå dekaler

Inlägg av Nicklas Karlén »

Vilken skala? Jag har ett set i 72 av den första utgåvan med en tillhörande färgburk som jag aldrig kommer att använda.

//Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Johan Blå dekaler

Inlägg av Pelle F »

Oj, det var intressant. Definitivt 1/72, det är vad jag har plats att bygga.
/Pelle
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Johan Blå dekaler

Inlägg av Nicklas Karlén »

Du har PM.
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Johan Blå dekaler

Inlägg av bergwall »

Hejsan,
Jag kan avslöja att jag nästan är färdig med det här jobbet, ganska krävande passningsarbete. Frågan är bara när det kan bli tryckt (både 1/72 och 1/48), det kan jag nog inte lova men förhoppningsvis i år. Jag har några andra projekt som ligger före.

Hälsningar
Robert
(Moose Republic Decals)
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Johan Blå dekaler

Inlägg av Pelle F »

Förträffligt. Nu verkar det lösa sig för just mig, med Nicklas Karléns hjälp.
/Pelle
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Johan Blå dekaler

Inlägg av bergwall »

Vad bra. En sak som jag upptäckte när jag jobbade med dekaler till ”Johan blå” är att NACA ventilerna som sitter på båda sidorna av ryggen en bit bak på flygkroppen är felplacerade. Emblemet eller gubben i Johan blå hamnar i ventilen (v-formade hålet) vilket det inte ska göra i verkligheten. Svårt att kompensera med en dekal, jag tror hela ventilen är för stor på Hasegawas model i 1/72, något de senare verkar ha fixat till på deras 1/48-modell.

Mest för info, det går såklart att fixa till men inget drömjobb kanske.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Johan Blå dekaler

Inlägg av Pelle F »

Hoppla. Det var bra att veta, tackar. Nåväl, jag har inga ambitioner att göra en offentlig modell, så det är bara för mig själv och min tilltagande drakensamling (trots allt ändå mycket modest) som jag vill tillfredsställa.
/Pelle
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Johan Blå dekaler

Inlägg av Janne.S »

Eeeek, härligt Robban! Johan Blå dekaler i 1/48 kommer jag behöva till ett jobb!
När tror du att de är redigerat för släpp? I vår?
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar