Skala 1/700

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
ittotitto
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 jun 2014, 21:46
Namn: Renato Fontana

Skala 1/700

Inlägg av ittotitto »

Hej på er igen! En ny liten fråga ifrån en tönt! Båtmodeller i skala 1/700 som många tillverkare verkar ha, hur stor/liten blir en sådan modell av låt och säga av ett slagskepp? Går en sådan modell att färglägga hyfsat?
mvh
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Skala 1/700

Inlägg av Morgan »

Colombo Express, världens största containerfartygsklass, är 334 meter långa i verkligenheten och blir 48 cm i skala 1:700.

Vänligen, Morgan
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Skala 1/700

Inlägg av Johan i Hok »

Kul med en person i båtbyggartankar! Jag erkänner att jag har dålig koll på "krigsbåtar" men den amerikanska Iowa klassen var var ca 270m lång vilket bör ge en modell på runt 38,5 cm. Tirpitz var runt 240m enligt 1945 års marinkalender vilket ger en modell på ca 34cm.
Det funkar att måla, och många krigsfartyg har rätt återhållsam färgsättning...
Nu får jag också en chans att prata om det som ligger mig lite närmre om hjärtat, nämligen handelsfartyg.
Det stämmer helt att Colombo Express var världens största containerfartyg vid sjösättningen, men den titeln blev inte så långvarig. Redan efter något år sjösattes Maersk E-serie som sprängde 10 000 TEU (1 teu = 1st 20' container) med sin kapacitet på 11 000 burkar.
Det blev på sitt sätt startskottet till den utveckling vi sett efter det. Nu de största containerfartygen på bortåt 24000 TEU och runt 400 m långa.
Detta kan då jämföras med min arbetsplats, roro-fartyget Tavastland som är knappt 200m, men som ändå kan upplevas som hyfsat stort i bland😉

Johan i Hok
Mestadels före detta modellbyggare
ittotitto
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 jun 2014, 21:46
Namn: Renato Fontana

Re: Skala 1/700

Inlägg av ittotitto »

Hej på er igen! Jag köpte en modell av slagskeppet Rodney ifrån Tamiya 1:700 på Tradera i helgen. Har inte fått modellen än men det skall bli spännande att öppna den och börja bygga skeppet i denna "lilla" skala. Var inne idag och kikade på E-bay de idag ang modeller i 1:700 båtmodeller. Herregud, över 20 000 träffar, jag baxnar. Det finns ju hur mycket som helst i tillvals utrustningar i denna skala. Trä däck, kanonrör i mässing, ankarkedjor, relingar mm mm för specifika modeller. Helt otroligt, men det var fina priser också. Nåväl, jag ska försöka bygga min Rodney och måla så gott jag kan med Vallejo färger, det blir nog roligt, och det är väl det det går ut på och lära mig av mina misstag. Funkar det med penselmålning eller skall man köpa sprayfärg? Airbrusch verkar väl vara lite överkurs i denna skala? Till min fråga nu, som handlar om tullar ifrån olika länder vid köp. USA har jag förstått, men England, Hong Kong med flera, kan ni upplysa mig lite?
MVH Renato
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Skala 1/700

Inlägg av Morgan »

Jag har under fyra år prenumererat på den tyskspråkiga modellbyggetidningen ModellFan och där finns det regelbundna byggberättelser om just fartyg. Bland andra så har Ulf Lundberg visat mycket fina bilder på sina helt enormt vackra fartygsbyggen.

Man fullkomligt häpnar över den magnifika detaljeringsnivån...

Jag kan mycket skarpt rekommendera ModellFan för alla modellbyggeintresserade.

Vänligen, Morgan
ittotitto
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 jun 2014, 21:46
Namn: Renato Fontana

Re: Skala 1/700

Inlägg av ittotitto »

Hej på er igen! Ursäkta om jag är tjatig, men frågar jag inte så får jag ju inga svar! Samma modell och frågan är som lyder. Vilken färg ska jag köpa (inte tillverkare) för att måla trä däcket på modellen? Gillar ju Vallejos acrylfärger och hittar ingen som jag tror passar i mina gömmor. Hoppas på svar!
Mvh Renato
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Skala 1/700

Inlägg av Lurifax »

ittotitto skrev: 28 jan 2023, 17:17 Hej på er igen! Ursäkta om jag är tjatig, men frågar jag inte så får jag ju inga svar! Samma modell och frågan är som lyder. Vilken färg ska jag köpa (inte tillverkare) för att måla trä däcket på modellen? Gillar ju Vallejos acrylfärger och hittar ingen som jag tror passar i mina gömmor. Hoppas på svar!
Mvh Renato
Hej,

Jag googlade på HMS Rodney Vallejo Colors och hittade Trumpeters färgschema för Nelson ( :D )
Men jag tror inte det skiljer jättemycket. Däcket är nog detsamma Rodney var, ifall jag minns rätt, kammomålat ett tag:

https://www.wonderlandmodels.com/trumpe ... lson-1944/

https://cdn11.bigcommerce.com/s-360jkou ... 19.jpg?c=1

Bild

Det kan vara en bra start i alla fall.

Mvh
/p
holst

CU@C4
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Skala 1/700

Inlägg av Lurifax »

holst

CU@C4
ittotitto
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 jun 2014, 21:46
Namn: Renato Fontana

Re: Skala 1/700

Inlägg av ittotitto »

Tack för svaret din Lurifax och ni andra!

MVH
Skriv svar