Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av JOT »

Hej och gott nytt år till alla!

Förr kunde man köpa mycket secondhand modeller på tradera tex, eller köp och sälj här.
Hobbybokhandeln i Stockholm var också en utmärkt källa till fynd.

Nu är utbudet väldigt mycket mindre, tradera är mest gammalt 70 och 80 tal, bara enstaka nyare och bättre kvalitetsmodeller typ Tamiya osv.

Bara för några år sedan fanns det stort utbud dör, Vart har de säljarna tagit vägen?
Antar att tradera nya betalsystem har dödat intresset för handlarna.

Här är det också tunt.

Hobbybokhandeln har ändrat inriktning och blivit en riktig hobbybutik med mycket nytt, tyvärr har begagnat modellerna till fyndpris försvunnit.

Är det ebay som gäller nu?
Funkar det att köpa från EU?
Hur är det från Kina? Eller Storbritanien, åker man på extra avgifter numer?

Vart fyndar ni nu för tiden?

Väntar nu på ipms Open och chansen till shopping där.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av Björn B »

Handlar du utanför EU kan du räkna med extra avgifter. 25% moms på hela summan (inkl. portot) och avgiften Postmord tar för att sköta momsinbetalningen. 75:- för värde under 1600:-
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av magnusf »

Prova att lägga en fråga här på köp-byt-sälj, det är inte så att obyggda modeller är en bristvara hos oss som hänger här :) ! Funkar bäst om man är ute efter något specifikt (förutsatt givetvis att någon har modellen :D ) men kan man tänka sig lite av varje så försök speca upp vad du är ute efter (skala, märken, tidsperioder, nationaliteter, ja, du fattar!)!

Vad gäller handel så ska man ha begagnat är det enklast att hålla sig inom EU, precis som Björn skriver ovan så tillkommer det moms och avgifter, köper man billigt och volym så kan det givetvis löna sig ändå men som sagt, enklast inom EU.

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av Joakim Hultman »

JOT skrev: 04 jan 2023, 23:04
Väntar nu på ipms Open och chansen till shopping där.
08 Open kommer inte arrangeras framöver. Men vi har köp- byt- och säljmöten minst en gång om året, där fynd definitivt kan göras.
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av Horrocks »

Modelers Heaven har rätt mycket 2nd hand. Priserna verkar ha stigit så jag handlar inte så mycket där längre, men är man ute efter något specifikt så kan det vara värt att kika där.

https://www.modelers-heaven.be/en
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av daza »

En hel del har nog flyttat över till diverse köp&sälj-grupper på Facebook. Jag har hittat ett och annat på den vägen, men man får vara ganska alert för att ingen annan ska hinna först.

/Daniel
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av JOT »

Tack för tipsen!

Facebook hade jag faktiskt glömt och via den hittade jag en för mig ny butik i grannstaden Västerås.
Blir ett besök där någon Lördag.

Just nu är det flyg i 1/32 som lockar, gärna metallrena med mycket nitar.

Typ någon gammal Rysk mig skulle vara kul att testa nya verktyg på.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av Björn Fransson »

Fast SÅ dåligt är väl inte second hand-utbudet på Hobbybokhandeln? Söker man på second hand hos dem får man upp 225 träffar. Jag tittar gärna förbi där när jag kan och får mig både en och annan nostalgikick. Däremot är utbudet av begagnat betydligt mindre numera ställt i relation till utbudet av nytt. Men det beror nog mer på att de utvidgat den senare kategorin väldigt mycket på senare år, så att second hand-delen procentuellt sett är mindre. Men nog finns det gott om gamla godingar här? https://hobbybokhandeln.biz/pshop2com/i ... r=category

Även Max på Rebell brukar ha en hel del begagnat, rätt som det är dimper det ner en rejäl samling där om man håller utkik.

Och letar du efter gamla MiG i 1/32 till bra pris, och om syftet mest är att testa, kan jag rekommendera Trumpeters MiG-15 och MiG-17. MiG-15 kan du hitta för bara runt 150 spänn, bra pris för en 1/32:a!
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av commander »

2nd hand på Hobbybokhandeln är på intet sätt dåligt. Däremot är det helt beroende av att folk väljer att lämna in/sälja till butiken. Innan det händer kan ju beståndet av begagnat förståeligt nog dyka… Inflödet av 2nd hand äro icke konstant så att säga. Bäst är att hålla ett öga på både FB och webshopen. Det dyker upp trevliga saker med jämna och täta mellanrum!

/Andreas
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av JOT »

Ja hobbybokhandeln har ju varit min favorit i alla år jag bodde i Stockholm.

De har fortfarande fint utbud och jag har även handlat nytt där.

Nu när ipms open lagts ner kommer man anordna någon marknadsplats/event för handlarna?
Skriv svar