Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av commander »

Gissningsvis kommer man inte anordna något event för handlare. Alla som som brukar infinna sig på Open har ju webhandel. Blir nog det som gäller framöver.
Pål Björkman
Inlägg: 242
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av Pål Björkman »

Tja. Förr i tiden så kunde vi köpa påbörjade modeller eller modeller där ngn liten del saknades. Tyvärr är den tiden förbi i och med att vi blir allt mer kräsna. Hobbybokhandeln tar inte emot byggsatser som är påbörjade eller saknar ngn eller flera delar pga att de är osäljbara. De blir dyra hyllvärmare. Förr så var Byt och säljmöten roliga och det gick att göra bra affärer, men när säljaren i princip kräver samma summa som en ny obruten ask kostar i handeln så dör marknaden. Jag har tex en Collect Air B52 G i 1/72 som jag påbörjat men insett att jag inte kommer färdigställa. Den går till plaståtervinningen. Det kanske ska startas en grupp som heter 2nd hand med generösa villkor.
mvh Pål
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av commander »

Lite lustigt faktiskt det här med 2nd hand och dess priser. Tycker själv det är märkligt varför många tror att bara för att någon haft modellen liggandes hemma på en hylla så ska den vara snudd på gratis vid eventuell försäljning… Vad är det som gör en sådan byggsats ’mer’ använd och mindre värd än en precis likadan från en butik? Den i butiken är garanterat mer tummad på och locklyft än 99% av lådorna i min egen stash. Visst, saknas det detaljer så absolut ska det vara billigt. Själv dumpar jag inte mina grejer för symboliska summor vid försäljning. Lite billigare än nypris brukar det ju dock bli. Vill man ändå betala mer för precis samma sak i en butik så är ju det upp till var och en såklart.

/Andreas
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av AndersR »

Pål Björkman skrev: 21 jan 2023, 20:34 Det kanske ska startas en grupp som heter 2nd hand med generösa villkor.
mvh Pål
Titta vad jag hittade:
https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewforum.php?f=6
"Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna"

/Anders
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av Niklas »

Skillnaden mellan att köpa i butik kontra av en privatperson är ju att butiken har nåt som kallas garanti. Det vill säga får du en ask där nån del saknas, är defekt, eller liknande, så kan du alltid gå tillbaka till butiken och be dem lösa problemet. Den "lyxen" har man ju inte när man köper direkt av en privatperson. För mig kan den servicen vara värd några extra kronor. Därför handlar jag näst intill aldrig av privatpersoner som lägger ut den begagnade modellen, måhända i obruten förpackning, för näst intill nypris i butik. Då är det JAG som får ta risken som privatperson, vilket drar ner priset.

Men det är ju bara som jag ser på det, jag respekterar att andra kan vara av en annan uppfattning här, såklart. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av Jan Gaude »

Man får tänka på att butiker säljer under rent affärsmässiga villkor.
Där försäljningen ska täcka kostnader för lokalkostnader, löner, investeringskostnader och andra utgifter m.m.
Dessutom måste butiken generera en vinst i slutändan, så man fortsatt kan driva verksamheten vidare.

En privatperson har ju inga sådana aspekter att tänka på!
Så jag personligen tycker att det är högst rimligt att priset bör ligga klart lägre när privatpersoner säljer.

Mvh / Janne
https://ipmsuppsala.se/
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av JOT »

Secondhand hand för mig betyder att någon kanske öppnat påsarna, klippt av någon del.
Bytt ut dekalarket eller skickar med lite uppgraderingar.

Oftast är boxen lite sliten, någon kanske har kladdat lite I manualen etc.

Själv har jag fyndat dyra byggsatser som någon påbörjat med att tex klippa loss lite delar.
För mig innebär det inget sämre byggvärde.

Själv bygger jag ju helst nyproducerade Tamiya eller andra premiummärken då bygget går lättare och fortare utan massa passning och spackling.

Men jag har sen starten på hobbyn någon gång på 80 talet även äskar att sätta ihop ett fyndköp och göra ett bra bygge av det.

Den ekonomiska aspekten får man inte bortse ifrån.

Och det är alltid kul att fynda på secondhand event eller tradera tex.

Just hobbybokhandeln har jag fyndat mycket genom åren, både nytt och begagnat samt tillbehör.

Bra butik och bra folk.
Det är fint att den lever vidare och jag brukar numer även handla färg och lim där.

Ursprungsfrågan var egentligen om tradera och alla auktioner som fanns förr men nu minskat, min tanke är att deras nya priser ochvavgifter skrämmer bort säljare.
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Vart köper man 2nd hand nuförtiden?

Inlägg av commander »

Helt rätt angående Tradera. Jag sålde mycket där förut men inte sedan betalningssystemet ändrades. Har faktiskt inte satt mig in i hur det fungerar nu men som du skriver verkar det ha drivit bort många privata säljare. För ett par år sen var det ’alltid’ ca 2000 objekt till salu i kategorin flygplan. Numera är det ca hälften.. Något måste givit många säljare kalla fötter. Tycker själv FB-grupperna för byggsatsförsäljning är lysande platser för avyttring.
Skriv svar