Gripen E splinter camo färg

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Slaine
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 dec 2022, 08:33

Gripen E splinter camo färg

Inlägg av Slaine »

Hej!

Ny på forumet och aningen ny då det gäller modellbygge. Som min andra modell hade jag tänkt ge mig på Gripen med det otroligt snygga splintercamot i grått. Ni vet säkert hur det ser ut men här är en länk https://www.saab.com/newsroom/stories/2 ... ic-warfare
Tyvärr blir det inte särskilt realistiskt eftersom det inte finns någon Gripen E modell så vitt jag vet. Tar därför Italeris Gripen A/C i skala 1/48

Vad har ni för uppfattning om färgerna? Som jag ser det så är det fyra färger.
1. Vit (nosen)
2. Ljusgrå/nästan vit ( mitt på flygkroppen och längs bak på vingarna)
3. Mellangrå (mitt på vingarna)
4. Mörkgrå åt det svarta hållet (vid cockpit och vingar/stjärtfena)

Har testat att blanda Tamiya grå och svart och fått till vad jag tycker är nr 4. Mörkgrå.

Den jag är mest osäker på är nr 3 mellangrå. Nr 2. Ljusgrå är väl samma som de vanliga gripen C antar jag?
Och vitt är ju vitt.

Ett annat altenativ är att det bara är tre färger? Att nosen och de ljusa partierna på vingarna/flygkroppen är samma färg?

Hoppas på lite tankar om detta, kanske det snyggaste flygplanet sen viggen med splintercamo ;)
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Gripen E splinter camo färg

Inlägg av Pelle F »

jag går och verkligen väntar på en E-modell i 1/72. Det är fanken att det ska vara så lånsamma på att få ut en sådan. Jag minns på 80-talet när åtminstone en usel A-version kom tidigt. Och det finns ju diverse modeller på knappt flygfärdiga prototyper. Så varför inte en E-gripen, som är så snygg?
/Pelle
Slaine
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 dec 2022, 08:33

Re: Gripen E splinter camo färg

Inlägg av Slaine »

Jag med! Om ändå Tarangus skulle göra en fin FPL 39 modell skulle de sälja som smör i solsken... Deras Viggen 1/48 i klassiskt splinterkamo är mitt nästa projekt hade jag planerat.

Gott Nytt År!
Skriv svar