Lite Humbrol-frågor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kimskarby
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 dec 2017, 14:05
Namn: Kim Skarby

Lite Humbrol-frågor

Inlägg av kimskarby »

Hej,

Efter att ha varit sovandes i några år så har jag till min stora fasa insett att Humbrols färger inte är till salu längre i Sverige eller i hela EU.
Dum som jag är så slängde jag en större samling för jag trodde aldrig att jag skulle återuppta modellbygge igen, och dum som jag är igen så trodde jag aldrig att Humbrols färger skulle bli förbjudna efter att ha funnit sen medeltiden här. Lite panik för Humbrols färger är de jag genom alla år har använt.
Vet att Revells färger finns, men många färger motsvarar inte Humbrols färgkarta eller finns inte alls i deras utbud. :shock:

Nu kommer frågan, hur får ni tag på Humbrols färger numera? Humbrol i England skickar inte till Sverige. Har sett på polska Super-Hobby att dem finns, men vill inte heller riskera att göra nåt "importbrott" som är mindre bra att ha på sitt CV. Någon som vet nån bra sida som följer alla regler för att ta in Humbrol i landet eller är det endast genom privatpersoner man kan få tag på Humbrols färger nuförtiden?

Allt gott
Kim
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lite Humbrol-frågor

Inlägg av Lennart 12 »

Hej! Jag har använt mig av mestadels Humbrol i över 40 år. Och blev något snopen då det försvann från svenska marknaden. Har nu gått över till Revells dito, och jag är inte besviken eller missnöjd. Mycket bra och fina färger, Tycker dem är lättare att använda än Humbrol, tunna och fina redan i burken. Och det matta färgerna blir verkligen matta. Prova dem gärna innan du försöker jaga tag på Humbrol igen, med allt vad det kan innebära av onödiga avgifter med tull , och dylikt. Bara ett tips .
MVH Lennart
kimskarby
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 dec 2017, 14:05
Namn: Kim Skarby

Re: Lite Humbrol-frågor

Inlägg av kimskarby »

Lennart 12 skrev: 28 dec 2022, 13:02 Hej! Jag har använt mig av mestadels Humbrol i över 40 år. Och blev något snopen då det försvann från svenska marknaden. Har nu gått över till Revells dito, och jag är inte besviken eller missnöjd. Mycket bra och fina färger, Tycker dem är lättare att använda än Humbrol, tunna och fina redan i burken. Och det matta färgerna blir verkligen matta. Prova dem gärna innan du försöker jaga tag på Humbrol igen, med allt vad det kan innebära av onödiga avgifter med tull , och dylikt. Bara ett tips .
MVH Lennart
Hej Lennart och tack för svar :D
Jag testar gärna Revells färger men efter ha kollat Urbans referensguide här på ipms så upptäckte jag att många av dem färger jag använt som mest i Humbrol inte har någon motsvarighet i Revells utbud. Till exempel Hu 87 steel gray, 77 navy blue och många grå nyanser :?
Det är inte oviljan att prova Revell utan snarare tryggheten med gamla Humbrol.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lite Humbrol-frågor

Inlägg av Lennart 12 »

Kan nog tänkas att just dem saknas, men nog finns det många olika grå nyanser alltid. Och andra. Ingen raketforskning att bryta fram en färg heller :)
Lennart
https://www.google.se/search?q=Humbrol+ ... =969&dpr=1
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Lite Humbrol-frågor

Inlägg av christer k »

Jag har köpt Humbrol från Super-hobby i Polen utan problem, fast det var en liten beställning med bara tre burkar för att se om det gick. Polen är ju också med i EU så det ska inte vara någon skillnad tycker jag. Det finns också flera svenska butiker på nätet som säljer dem, bl.a Modelljärnväg i Umeå, https://webshop.mjumea.se/searchresults ... ng=Humbrol
Nu ska man inte ta för givet att alla nätbutiker är uppdaterade, men skriv gärna ett inlägg här om du lyckas få tag på Humbrol.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite Humbrol-frågor

Inlägg av Björn B »

Jag har för mig att Humbrol har ändrat receptet så att köpa det från Polen är lagligt.
Frågan är om Humbrol har någon framtid i Sverige. Det är ju samma distributör som Revell och har nu butikerna bytt ut ställen och gått över till Revell så är det väl inte säkert att dom bryr sig om att byta tillbaks till Humbrol ige .
Skriv svar