Klar plast för huvar

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Klar plast för huvar

Inlägg av Lars Ekström »

Var är det för typ av plast i de klara förpackningsmaterial som i många år har använts av modellbyggare för att ersätta de klara delarna i byggsatserna, till exempel huvar, vindrutor och liknande. Vad rekommenderar ni att använda för lim? Prövat CA, men det ger lätt en dimma på de klara delarna.
Har även prövat 2k lim, typ bostic.
Köpte ett ark med klar polystyenplast och provade att göra huvar med, men det blev som små bubblor i materialet när det värmdes upp. Gjorde jag något fel, eller det en vanlig reaktion. För snabb uppvärmning? Prövade över spisplattan.
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Klar plast för huvar

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Jag tror det är Polykarbonat (PC) och det kan man antingen köpa på tex Clas Ohlson eller ”låna” från olika matvaruförpackningar. Men även andra genomskinliga termoplaster borde funka (som Polystyren (PS) eller Polyester/Polyetylenterftalat (PET)).

Att plasten bubblar beror med största sannolikhet på att du värmt upp den för mycket eller för hastigt. Jag rekommenderar att du spänner upp plastarket du ska använda i en träram och värmer i ugnen, vill minnas att 120 grader var rätt lagom men börja hellre lite för lågt och höj temperaturen vart efter. Man lär sig strax att se när plasten börjar mjukna och det är dags att ta ut den för att forma den. Jag har haft arbetshandskar på för att kunna hanterar ramen så att man inte bränner sig.

CA-lim dimmar tyvärr plasten och passar inte så bra för klarplast men jag har för mig att det finns CA-lim som inte dimmar och då står det sannolikt också på flaskan. Ett sätt att minska risken för att CA-lim dimmar är att lacka klarplasten med blank klarlack innan du limmar den men jag är tveksam om jag rekommenderar detta. ClearFix från Humbrol är bra för klarplastdelar och andra tillverkare har säkert motsvarande produkter avsedda för just klarplast.

Om det är RC-flygplan: Kanske läge att prova med kontaktlim? Och man kan alltid komplettera limmet med några nubb/skruvar i hörnen på huven, så sitter den bättre.

Lycka till!
Rickard
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Klar plast för huvar

Inlägg av Lars Ekström »

Tack för ditt svar Rickard.
I mitt sökand efter ett lämpligt lim så dök det upp något som heter gorillalim.
Är det någon som har prövat detta och har erfarenher?

https://www.clasohlson.com/se/Polyureta ... gIEM_D_BwE
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Klar plast för huvar

Inlägg av Spad16 »

Gorillalim är vanlig snickarlim , tycker jag. Bästa sortens vit lim/snickarlim är Casco universallim. Till huvar säger experterna att vanlig epoxilim är det bästa. Nu är jag ingen expert på huvlimning, inte min bästa gren faktiskt, så därför kör jag också med en blandning av snickarlim och CA, och det går sådär. Jag är inte heller vän med epoxilim, kladdigt och luktar illa. Men jag ska nog försöka igen.
Lacka huvar gör man med Johnson Pledge (finns/fanns att köpa på ÖoB gamlstadsvägen).
/Neil
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Klar plast för huvar

Inlägg av Hokey »

Jag använder Canopy Glue för sånt här (det heter ju det...). Är som ett lite segare vitlim som torkar glasklart.
Dan Kut
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Klar plast för huvar

Inlägg av Dan Kut »

Hokey skrev: 22 dec 2022, 21:38 Jag använder Canopy Glue för sånt här (det heter ju det...). Är som ett lite segare vitlim som torkar glasklart.
Vart får man tag på det då?
Bygger alldeles för sakta..
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Klar plast för huvar

Inlägg av Hokey »

Härt har jag köpt det. Just nu verkar det vara slut i lager men det går nog att hitta nån annanstans om det är bråttom skulle jag tro.

https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... d=M-40PT56
Skriv svar