Vilket fabrikat av färg rekommenderar ni?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
janjoson
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 feb 2012, 14:27
Namn: Jan Johansson

Vilket fabrikat av färg rekommenderar ni?

Inlägg av janjoson »

Hej!

Som nybliven pensionär tänkte jag återstarta modellbyggandet efter en låååång dvala.
Så min fråga är vilken färg rekommenderar ni både till airbrush och pensel målning?

Mvh Janne
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vilket fabrikat av färg rekommenderar ni?

Inlägg av magnusf »

Hej Janne!

Jag tycker du ska köra Tamiya i airbrushen och använda Vallejo för penselmålning.

Tamiya är hyfsat tillgängligt, använd deras egen thinner (X-20A Acrylic Thinner) för att späda med och städa sedan sprutan med T-röd. Det finns massor av olika färgmärken som funkar i spruta men jag tycker Tamiya är en av de som är lättast att få ett bra resultat med.

Vallejo är också ganska tillgängliga, de har ett stort antal nyanser i praktiska droppflaskor och funkar jättebra att penselmåla med. Städa med vanligt vatten! Vallejo har även färger anpassade för airbrush, jag har använt dem av och till men har aldrig riktigt blivit vän med dem, det är därför jag tycker du ska köra Tamiya i sprutan!

Hälsningar

Magnus
janjoson
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 feb 2012, 14:27
Namn: Jan Johansson

Re: Vilket fabrikat av färg rekommenderar ni?

Inlägg av janjoson »

Tusen tack för ditt svar! :-)
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Vilket fabrikat av färg rekommenderar ni?

Inlägg av Lurifax »

Lyssna på Fridsell, han är en duktig byggare och har förmodligen rätt.

Personligen har jag blivit väldigt god vän med AK Interactives Real Colors. De sprutar förträffligt i min mening. Men man måste använda deras egen "High compability thinner". RC är någon form av akrylfärg. De ser ut som Tamiyas, luktar som Tamiyas och smakar som Tamiyas (nåja). Men kan inte spädas med vatten för då klumpar den sig.

Utbudet är stort och du kan köpa dem hos t ex Alfa Hobby som håller ett stort sortiment i lager. Jag köpte själv ett gäng för några dagar sedan till en P-51B.

Ett av de tråkiga svaren man alltid får på den här typen av frågor är att man ska testa sig fram. Tyvärr är det inte bara ett tråkigt svar utan även ett bra svar. Vi är alla olika och jobbar på olika sätt. Det som funkar bra för någon funkar dåligt från någon annan.
holst

CU@C4
RPW
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 nov 2014, 20:55
Namn: Per Webb

Re: Vilket fabrikat av färg rekommenderar ni?

Inlägg av RPW »

Det är också beroende på vad som skall byggas. Själv bygger jag bilar i 1:24 och 1:25 och då blir det lite andra produktval för färg. Eftersom karossen oftast är de som syns mest, och för att jag bygger "blanka bilar", så är färdigblandad billack på sprayburk ett av mina val. Med en bra grund och tunna lager så går det bra, och sedan polering till fin yta. Men en airbrush kan ge ännu bättre resultat (kompressor och "sprutbox" skall köpas när elräkningarna blivit lägre...). Då finns det Zero paint som har många fina bilkulörer för airbrush. Men annars håller jag med om att Tamiya acrylics är ett bra val.
Skriv svar