Ny fönsterrad på en C-46

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Ny fönsterrad på en C-46

Inlägg av Lars Ekström »

Hej
Jag tänkte att vinterns project skulle bli att bygga en C-46 i Transairs målning och märkning, skalan blir 1/72. Ett problem som jag funderar på är hur man löser det med rutorna på kroppen.
Modellen är en CW-20 och har enbart 4 fönster per sida. Transairs C-46 har betydligt fler.
Dekalarket från Maestro innehåller en sidodekal med fönster markerat som grå/silver.
Jag är inte speciellt förtjust i att använda detta, på en 144 modell kanske det är ok, men i 72 skalan blir det för mycket av en genväg. Funderar på att skära ut en bit ur kroppshalvorna och ersätta den med en bit klarplast. Jag har sökt lite för att hitta material. Evergreen har endast väldigt tunnt. Jag tror att jag behöver 1-2 mm tjocklek för att ha lite att slipa på när biten skall anpassas till kroppshalvan. Att fila upp varje fönster separat känns inte som en bra lösning, svårt att få till linjering med dekalens fönsterruta. Har ni tips om var man kan köpa klar polystyren I lite minder dimensioner än vad industriella plastleverantörer kan erbjuda, vilket brukar bli en eller fera kvadratmeter!! Eller en produkt som man kan slakta för att enbart använda materialet.
Eller har ni några andra goda förslag på lösning med att få till fönstren.

//Lars
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Ny fönsterrad på en C-46

Inlägg av Spad16 »

Hej Lars,
Att lägga in en ny fönsterrad , såsom Du beskriver funkar bra. Jag gjorde så på min Antonov An-2, där Trumpeter placerat fönsterraden på fel plats.
https://www.flickr.com/photos/22594688@ ... 562827911/
Jag är inte övertygad att Du måste ha så tjock plast, jag använde samma plast som jag har till att göra nya huvar, dvs ganska tunnt, t.ex vacformat förpacknings material . Du som är gammal i föreningen kanska t.o.m har kvar nåt av A4-arket som vi skickade ut när Hans var ordförande, det har jag! Jag skar ut en centimeter stor öppning i kroppen, samtidigt som jag la igen de gamla hålen. Sedan fräste jag ut en hylla runt kanten av hålet, på utsidan av kroppen och passade in klarplastremsan, och limmade med CA. Det gäller att klarplast remsan är tillräckligt stor och passar bra i hålet för att slipningen ska gå bra, inga utskjutningar, och inga slipmärken på de blivande fönster. För att skydda/maska fönstren gjorde jag fönstermasker av tamiya tejp. Ett tips för runda masker är att tejpa fast tejpen på polystyrenplast från en en gammal glas bytta, och sedan stansa ut med hålslag. Men Du har 4-kantiga fönster, så Du kan bara skära ut från tejpen. Kom ihåg att maska på insidan också. Spacklingen gjorde jag troligen med milliput, det var så mycket spackling på modellen ändå. Och det är det säkert på en Williams C-46 också, lycka till!
Hälsningar Neil
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Ny fönsterrad på en C-46

Inlägg av Stefan S »

Glöm inte att du måste bygga om motorerna om du skall bygga en Transair C-46

Stefan
Skriv svar