Apropå minislip/borrmaskiner

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Apropå minislip/borrmaskiner

Inlägg av Björn B »

Tycker att multiverktygen som Dremel och andra är för högvarviga och klunmpiga till plastmodeller så jag chansade och köpte en billig gravyrmaskin från Amazon.

Bild
Drivs från från USB uttag så man borde kunna ta med den på byggmöte och köra den från en powerbank. den har tre hastigheter, från långsam till ännu långsammare. Körde först med diamantslipstift men jag tycker inte dom funkar så bra till plast. Dom geggar igen fort och det funkar bäst med högsta hastighete så det är lätt att smälta plasten om man inte är försiktig.

Bild
Hos slöjddetaljer hittade jag minifräsar från Proxxon. En klar skillnad att använda dom. Kan nu köra på lägsta hastigheten och eftersom dom skär bort materialet istället för att slipa ner det så är risken för att det ska smälta mycket mindre. Att maskinen är mycket mindre än Dremeln gör den trevligare att använda. 270-kronorschansningen funkade över förväntan.
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Apropå minislip/borrmaskiner

Inlägg av Spad16 »

Ganska likt det jag köpte till slut. Kommer inte ihåg vad den kostade, det var mer än Du gav. Köpte hos Kempe, Alfa hobbys Göteborgs filial, konstigt nog så hittar jag den inte på Alfas hemsida. Den laddas också med USB uttag, men är sladdlös, märket är MasterTools, som har nånting med Trumpeter att göra, hittade en bild här https://www.1001hobbies.co.uk/rc-tools- ... ander.html
Jag har inte använt den mycket ännu, men den verkar också bra.
/Neil
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Apropå minislip/borrmaskiner

Inlägg av hanfeh »

Tack för tipset om minifräsar från Proxxon. De är lite för små för mina behov att t ex fräsa ur resingjutna fordon för att minska vikten. Jag har haft en rak och en rund fräs som fungerat bra för detta ändamål och nu hittar jag inte dessa efter mitt bygge av Bohuslän. Söker jag på fräsar så kommer det bara upp modellen större för handöverfräsar.
Vem kan tänkas ha den mellanstorlek på frässtål jag vill ha? Jag vill inte ha typen fräsar för trä som fungerar som en rasp.
Bilagor
DSCN9937.JPG
DSCN9937.JPG (213.07 KiB) Visad 1131 gånger
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Apropå minislip/borrmaskiner

Inlägg av Spad16 »

Jag har några större fräsar, som jag fick när jag köpte min Dremel. Kanske finns på närmaste Dremel återförsäljare?
Även om dessa proxxon (och liknande) är fantastiska verktyg, så behöver man en Dremel också.
/Neil
Skriv svar