Hjulklossar

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hjulklossar

Inlägg av Björn B »

Jag har köpt några av Rudolf_Filip121's hjulklossar och undrar var dom passar tidsmässigt. Den röda tror jag att jag sett på en bild med en Vampire.

https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/vie ... =6&t=12444
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Hjulklossar

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Hej Björn!
Det är lite lurigt med klossar. De verkar ha hängt med väldigt länge, även efter att nya varianter har tillkommit. Men visst, varför göra sig av med något som fungerar?

De som är grå är i trä och passar bra till tidigt 1940-tal och senare. De förekommer ofta vid flygmaskiner på gräs. Jag har sett bilder på J 8, J 9, J 20 mm.

De röda verkar ha dykt upp under mitten på 1940-talet och har mer eller mindre hängt med fram till 1970-talet. Förmodligen även ännu senare. Ofta vid maskiner som till exempel J 26, J 28, J 29.

De gula modellen har jag sett på bilder från 1960-tal och framåt. De används fortfarande.
Allt från J 29 till JA 37.
Alla mina klossar är 3D-scannade av bevarade exemplar.
Vad gäller färgsättning så är mitt råd att studera bilder på förebilden. Det verkar inte ha funnits något som helst system! 🙂
Jag har dock sett en "trend" att de tidigaste verkar ha varit grå med divisionsfärg påmålat. Även siffror.
De "röda" har jag ofta sett i någon kombination av rött och gult. De senaste har vanligtvis gult och svart.

Mvh Andreas / Rudolf_Filip
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjulklossar

Inlägg av Björn B »

Tack då har jag något att gå efter när jag tittar på bilder.
Fast vid närmare eftertanke har jag tänkt fel. Jag ska naturligt vis inte titta efter klossar på bild för att se vad jag ska placera den mot utan tvärtom. Kolla på maskinen och se vilka klossar som dyker upp.
Skriv svar