STRV 104

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

STRV 104

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har för mig att jag läst och sett bilder på STRV 104 utan det där "Blazer" pansaret men att de var målade på samma sätt som dom.
Kommer jag ihåg fel eller fanns det såna?

Anders E
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: STRV 104

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det finns en bild på SPHF sida om 104:an utan "Blazer" dock svart/vit och den är rejält skitig så det är svårt att avgöra målningen men jag gissar att den är helt grön. Jag tror att en del vagnar som man hade i mobförråden, som inte användes i GU utbildningen utan mest kördes på KFÖ inte fick tilläggsskyddet monterat och dom blev inte heller maskeringsmålade.
https://www.sphf.se/svenskt-pansar/fordon/stridsvagn-2/
Under min värnplikt på P18 i Visby (1988/89) så vad det vi soldater som målade våra fordon i maskeringsmönstret på någon helgtjänst. Många fordon på de större övningarna kom från mobförråden och där var det blandat helt gröna och maskingsmålade. Den stridsvagnsbärgare Bgv 81 som vi hade på vår slutövning var helt grön.

//Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: STRV 104

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack för svar, då kan man alltså bygga Amusing Hobbys 104:a utan det där pansaret. Jag tycker att dom blir så fula med det på.
Intressant bild också när dom är så där skitiga spelar det inte så stor roll hur de var målade.

Anders E
Skriv svar