Färdigbyggda pansarmodeller i 1:72

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Färdigbyggda pansarmodeller i 1:72

Inlägg av Morgan »

Jag har börjat att samla på färdigbyggda pansarmodeller i 1:72, mestadels då jag inte är någon pansarbyggare och dessutom vet med mig att jag aldrig någonsin skulle bygga pansarfordon i den här lilla skalan.

Nu är det fyra till som jag är ute efter, därefter är jag nöjd med min lilla samling, som är tänkt att symbolisera utvecklingen från VK1 ända till idag.

De färdigmodeller som jag har tänkt mig är en stridsvagn ifrån VK1 samt en Panther, en Centurion och därefter en vagn, kanske en Jagdpanzer IV med den långa kanonen.

Men de allra flesta hemsidor verkar finnas utomlands och det verkar finnas väldigt lite att välja mellan. Hobbia vet jag har sådana modeller, men han har bl.a. bara "What if"-versioner av Panther samt Churchill, som kanske vore en till vagn som kunde ingå i samlingen.

Vet någon här fler bra hobbyhemsidor där färdigbyggda pansarmodeller i den här lilla skalan säljs och till ett större urval?

Vänligen, Morgan
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Färdigbyggda pansarmodeller i 1:72

Inlägg av Lerxzt »

Hej Morgan,

Såg att Modelbau König har en del färdiga Dragon.
https://www.modellbau-koenig.de/en/Read ... agon-Armor

Inte det största urvalet men något.

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Färdigbyggda pansarmodeller i 1:72

Inlägg av Morgan »

Tack, det fanns lite att välja mellan där. Kanske Hobbia eller någon annan kan beställa hem.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Färdigbyggda pansarmodeller i 1:72

Inlägg av Morgan »

Bara en dum fråga. En mycket dum fråga, men såna får man ju också ställa.

Egentligen är det bara tre pansarvagnar som fattas nu:

En FT-17 (eller en annan VK1-stridsvagn), en Panther och en Centurion.

Sedan har jag hela kedjan från VK1 fram till de moderna stridsvagnarna. Men det verkar vara mycket svårt att få tag i en "riktig" Panther, en som inte är en "What if"-luftvärnsstridsvagn ifrån "Wehrmacht 1946".

Vad finns det för tillverkare för dessa?

Vänligen, Morgan
snickeri1
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 aug 2021, 21:41
Namn: Peder Hjertén

Re: Färdigbyggda pansarmodeller i 1:72

Inlägg av snickeri1 »

Jag kan ha en Panther i mina samlingar. Ska kika. Eller har du hittat? mvh Peder
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Färdigbyggda pansarmodeller i 1:72

Inlägg av Morgan »

snickeri1 skrev: 04 jan 2023, 21:05 Jag kan ha en Panther i mina samlingar. Ska kika. Eller har du hittat? mvh Peder
Ursäkta relativt sent svar. Under min välbehövda semester har jag prioriterat vila framför att sitta vid datorn.

Nej, inte än. De enda som finns vad jag ser är de med luftvärnstorn...försöksversioner som aldrig om i aktiv tjänst.

Vänligen, Morgan
Skriv svar