Preiser-figurer till 1:72 dioramor?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Preiser-figurer till 1:72 dioramor?

Inlägg av Morgan »

Nu har intresset för plastmodellbygge äntligen väckts på allvar igen och det saknas i princip bara en spraylåda, som jag kan skaffa från jobbet, för att äntligen börja bygga igen. Två projekt att göra nystarten med har jag redan sett ut och tänker börja med så snart energin finns där igen.

Igår när jag var i Habo Hobby så fastnade min blick på HO-figurer ifrån Preiser. Det finns alla möjliga set, allt ifrån intima scener till människor som arbetar och är ute och reser. Och när jag med blicken jämför min 1:72 pilot, som sitter på min mexikanska F-47D, med Preiser-figurerna så skiljer det faktiskt inte så hemskt mycket mellan dem och omålade set med 1:72-figurer, som jag har hemma.

Dessutom är dessa redan färdigmålade.

Är dessa ett gångbart alternativ till ett 1:72-diorama istället för att lägga ner en massa tid på att själv måla dessa pyttesmå figurer?

Vänligen, Morgan
Spad16
Inlägg: 328
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Preiser-figurer till 1:72 dioramor?

Inlägg av Spad16 »

Jag tycker det. Dom är i minsta laget, men rätt många människor är små, t.ex jag själv!
/Neil
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Preiser-figurer till 1:72 dioramor?

Inlägg av Björn B »

Att dom ser ut att matcha dom sittande piloterna beror nog på att dom är för små. Har märkt att moderna modeller med detaljering i cockpit har väldigt små piloter för att dom ska få plats. Preisers H0 figurer är 3-3,5 mm mindre än deras 1/72 figurer.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Preiser-figurer till 1:72 dioramor?

Inlägg av hanfeh »

Om vi talar om svenska flygorienterade diorama med alla möjliga typer av roller runt flygbasen så finns det iof några användbara figurer från Preiser i 1:72, omålade som målade. Finns även lite från andra tillverkare. Men, de ser inte ut som svenska soldater ens efter modifiering och ommålning. Ett av mina största problem när jag gjort mina dioramor. Finns de som helt utelämnar figurer pga bristen på svenska soldater.

Men, sent omsider hittade jag Speira Miniatures https://speira.net/product-category/modern-era/ och de har börjat att printa lite svenska figurer. Initialt brand och tekniker figurer. Ser lovande ut för oss dioramabyggare.
Personligen tycker jag inte att målning av små figurer är något problem då det går att rationalisera både målning och vädring. Har dock ej gett mig på att måla "lövhögsuniformer" i 1:72 och ställde frågan vid senaste byggmötet om bästa metod att uppnå en bra visuell effekt. Fick tips att börja med ljusa gröna färgen och lägga på resten med pensel. Inga runda "duttar" utan raka. Bara att testa sig fram mao.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Spad16
Inlägg: 328
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Preiser-figurer till 1:72 dioramor?

Inlägg av Spad16 »

3mm i 1/72, då blir dom ett huvud kortare. Här är en bild på variation inom människosläktet. Bra att tänka på när man gör diorama.
https://nyheter24.se/nyheter/politik/95 ... rtiledarna
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Preiser-figurer till 1:72 dioramor?

Inlägg av Björn B »

Människorna finns ju i olika storlekar men vapen , hjälmar och annan utrustning ska ju vara samma storlek. Satt och tittad på Preiser hos: http://plasticsoldierreview.com/Manufac ... aspx?id=22 och ser att H0 figurer blir runt 150-160cm långa personer i 1/72
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Preiser-figurer till 1:72 dioramor?

Inlägg av Tankman »

Det finns även Preiser figurer i andra skalor än 1/87.
Kolla hos: www.eskader.se
så ser du ett urval.
Mats Stråhle
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Preiser-figurer till 1:72 dioramor?

Inlägg av Morgan »

De allra flesta seten är slut i lager just nu.

Vänligen, Morgan
Skriv svar