Fysiska hobbyaffärer?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Fysiska hobbyaffärer?

Inlägg av Blekinge »

När jag läst lite gamla foruminlägg blev jag medveten om hobby-/modellaffärer som jag inte kände till. Därför tänkte jag fråga efter vilka hobbyaffärer med plastbyggsatser för stridsvagnar och flygplan det finns i södra Sverige ("deep south bias"). Jag blev glad när Rapphönan kom till i Karlskrona hösten 2019 och lika besviken blev jag när den lade ned hösten 2021. Jag beställer visserligen mycket över nätet, men det är kul att göra en exkursion då och då!

Så därför undrar jag vilka affärer som finns i södra Sverige?

Den enda jag känner till på rak arm och som jag såg existerade fortfarande är Model Craft i Malmö. Känner ni till några andra i södra Sverige?
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Fysiska hobbyaffärer?

Inlägg av Morgan »

Habo Hobby finns i...Habo strax ovanför Jönköping.

De har både bra priser och bra personlig service. Ibland har de haft kunder som har köpt 20 mil bara för att komma dit och få rådgivning om t.ex. radiostyrda bilar. En gång såg jag t.o.m. en Åland-registrerad bil parkerad utanför.

https://www.habohobby.se/sv/

Vänligen, Morgan
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Fysiska hobbyaffärer?

Inlägg av Spad16 »

Du behöver åka på dom stora modelltävlingar, t.ex Art in Miniature (AiM) som är 3:e September i Göteborg, C-4 Open i Malmö Oktober, och 08-Open i Stockholm i April, där kan man köpa alldeles för mycket grejor, plus träffa folk, och titta på riktigt välmålade modeller.
/Neil
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Fysiska hobbyaffärer?

Inlägg av Blekinge »

Spad16 skrev: 02 aug 2022, 08:34 Du behöver åka på dom stora modelltävlingar, t.ex Art in Miniature (AiM) som är 3:e September i Göteborg, C-4 Open i Malmö Oktober, och 08-Open i Stockholm i April, där kan man köpa alldeles för mycket grejor, plus träffa folk, och titta på riktigt välmålade modeller.
/Neil
Tack för svaret. Är för bekväm och lat att ta mig allt för långt bort, så det får nog bli inom reseavstånd med bil alternativt tåg som C-4 Open då! Har läst C-4s hemsida och det blir nog besök på lördagen kl. 10 den 29:e oktober för inköp av modeller hos handlarna och titta lite på utställarnas bidrag.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Fysiska hobbyaffärer?

Inlägg av Stefan S »

Alfa Hobby finns ju i Göteborg också....
Skriv svar