Vad gör en byggsats bra eller värdelös ?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Vad gör en byggsats bra eller värdelös ?

Inlägg av F Porsche »

Iom att vi råkade kapa Blekinges tråd om bra och ev dåliga byggsatser startar jag en ny och ser om det finns intresse att diskutera.

Vad gör en byggsats bra ?

Att den är korrekt ?

Att den ger en känsla av att vara korrekt även om det faktiskt inte är helt korrekt ?

Att den är genomtänkt så att den tex går att bygga delvis och måla i mindre delar för att sedan monteras ihop ?

Att allt är löst och måste monteras del för del ?

Att mängden lösa delar är rimlig i förhållande till vad som syns när modellen är färdig ?

Att den är uppbyggd så att det går att bygga en annan version även om den inte är med i byggsatsen, mao att byggsatsens uppbyggnad inte försvårar eller omöjliggör ?

Att byggsatsens gravering tar höjd för målningen ?

Att byggandet kräver lite och kanske inte så lite hjärngympa betr hur man ska bygga och måla steg för steg ?

osv osv
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Vad gör en byggsats bra eller värdelös ?

Inlägg av Horrocks »

Tja, en dålig byggsats kan ju alltid betraktas som en bra byggsats i o m den ger många byggtimmar för pengarna. Och tillfredställelsen över att få ihop något riktigt svårbyggt är onekligen större än att plocka ihop en modern Tamiya. Det är nog därför jag beundrar och är lite avundsjuk på de som klarar av att göra riktigt bra scratchbyggen (riktiga modellbyggare, till skillnad från byggsatsmonterare som jag :) )

Men livet är kort och det finns så många roliga modeller att bygga så jag tenderar att alltmer prioritera hyfsat lättbyggda modeller med lagom mycket delar - tillräckligt för att kunna få till bra detaljer, men inte mer. Personligen rankar jag därför Miniart som mindre bra tillverkare trots att de kanske objektivt sett gör bra modeller. Men dubbelt så många delar än motsvarande Tamiya ger inte märkbart bättre slutresultat, utan bara frustration.

Ser nu när jag skriver detta att jag har två nyinköpta Miniart i hyllan, bredvid HMS Warspite med extra ets-sats. Hur gick det till? Skit också.

Det jag annars rankar högt är när man kontruerat byggsatsen så att svåra skarvar döljs, eller att bra stöd och fästen finns för vingar, landningsställ o dyl så det är lätt att få dem raka. Har man desutom fått till perfekt passform på huven, så blir jag genuint lycklig. Spelar sen nästan ingen roll vilka brister det finns i övrigt.
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Vad gör en byggsats bra eller värdelös ?

Inlägg av Spad16 »

Det finns ett skäl till att vissa byggsatser har dubbelt så många delar, produktionstekniskt (enklare gjutformar) är det det som mindre firmor har råd med. Så även om jag tycker att AZ/KP har löjligt många delar (och rätt mycket fel) så gör dom jätteroliga förebilder, och jag köper ändå.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Vad gör en byggsats bra eller värdelös ?

Inlägg av Blekinge »

För mig som ”nybörjare” är det ett minimum av fel, d.v.s inga problem med att få delarna att passa. Ju mer jag måste fixa till desto mer frustrerad blir jag, men det beror också på att jag inte tidigare har lagt så mycket metodik, efterforskning, planering av bygge och kontroll av delar innan påbörjande av limning. Sedan har jag fått skaffa lite mer verktyg i takt med att jag börjar förstå vilka medel som finns tillgängliga att korrigera brister.
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Vad gör en byggsats bra eller värdelös ?

Inlägg av Spad16 »

När jag var nybörjare för 62 år sedan, älskade jag Airfix byggsatser, för att jag alltid fick ihop dom. Och jag skulle nog säga att det gäller fortfarande, jag har byggt ett par Airfix Spitfires nyligen, en MKI och en S.31, och dom ramlade bara ihop, och dom ser bra ut också. Jag byggde en RAF PRXIX som en tidig version från en Fujimi byggsats som såg jättefin ut i lådan, men i själva verket var en MKXIV, och det blev väldigt mycket jobb innan den var färdig. Samtidigt byggde jag en svensk S.31 från Airfix , som såg helt rutten ut i lådan, massiva diken till panellinjer, och allmänt lite grov. Men nu när jag tittar på dom ihop, på lite avstånd så ser Airfixen bättre ut, den sitter rätt, och panellinjerna försvinner om man grundar ordentligt med Ultimate primer. Fujimin blev bra också, men vägen dit var lång. Så jag kan inte rekommendera Airfix nog, inte bara för nybörjare. Dom är verkligen lättbyggda, och framförallt roliga att bygga.
/Neil
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Vad gör en byggsats bra eller värdelös ?

Inlägg av Lennart 12 »

Jag har i stort sett samma erfarenheter Neil, och instämmer i det du skriver. Även om mina första modeller var Renwal och Lindberg. Minns ännu då jag fick ett kärnkraftverk i modell, som jag då trodde var en science fictionmodell. Det blev liggande i åratal, för flygmodellerna var intressantare. Åkte ut med badvattnet då jag flyttade hemifrån. Men idag skulle jag nog vilja säga att rent generellt finns inga värdelösa byggsatser, ser det mer som en fråga hur mycket tid jag vill ägna mig åt att förbättra, eller förändra för att få den så bra som det är möjligt. Däremot så finns det/har funnits , mängder av byggsatser med usel passform, vilket kan leda till att intresset svalnar, och man letar upp någon annan. Men rent generellt så anser jag nog att viljan att ha en specifik modell, överväger svårigheterna på vägen dit. För många gånger är referens insamling, och problemlösning lika spännande som själva modellen. Vad jag kan tycka är lite tråkigt, är modeller som behöver kilovis med eftermarknads delar för att bli anständig.
//Lennart
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Vad gör en byggsats bra eller värdelös ?

Inlägg av Spad16 »

Sant Lennart. Jag försökte komma på nån byggsats som verkligen krävde foto-ets som jag byggt, och det är inte mycket i 1/72 flyg, dom flesta moderna har bra med inredning och detaljering redan från början, sedan är det så för min del, att mycket vill ha mer, men behövs det egentligen?
Jag tror att det är värre på fordonssidan, där kom jag på en GMC tankbil som jag byggde, som saknade dom typiska strålkastarskydden i foto-ets, jag försökte borra och karva ut plasten istället, det blev inte bra. Bilar utan kromade delar är också ganska värdelöst.
Jag blev väldigt imponerad av Tamiya bilarna jag köpte på superrean i Staffanstorp, där finns verkligen allt som behövs, t.o.m mattor i Jaguar Mk2.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Vad gör en byggsats bra eller värdelös ?

Inlägg av Lennart 12 »

Jo till fordon är det nog bra , om detaljerna är dåliga. Och självklart är ju foto ets detaljer en tillgång , både för flyg, pansar och fartygs modeller i stort. Men jag får känslan ibland att utbudet eftermarknasprylar ökar mer, än utbudet av nya modeller. Har i och för sig inget emot detaljer man kan köpa Till" en modell, men jag skulle föredra att dem fanns från början i stället . Och att tillverkarna släpper mera nytt och oprövat, för jag kan inte tänka mig att det finns behov av fler Tiger vagnar, eller liknande. Men som sagt, smaken är delad. Tänk om någon kunde göra Scania Vabis, och Volvo modeller i skala 1/35, samt några Landsverk lingrävare, och lite hjul/baklastare . Drömma kan man ju få göra :) //Lennart
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Vad gör en byggsats bra eller värdelös ?

Inlägg av Spad16 »

Volvo modeller skulle jag gärna se flera av, i synnerhet Volvo F88 och F89. Även C303 storvalpen, kan inte militär beteckningen på den, men den hade en B30 6-cylindrig motor. Det är dom typerna som jag byggde i skala 1/1 på 70-talet.
/Neil
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Vad gör en byggsats bra eller värdelös ?

Inlägg av Stefan S »

Försökte bygga en Eastern Express DH-8, Landningsstället bestod av så mycket ytterst små delar som inte gick att få ihop. Misstänkte att man gjort så för att imponera på sk "seriösa" byggare, inte för sådana som jag som vill få ihop byggsatsen. Sen kassa dekaler som misslyckades, slutade med att jag slängde modellen som kostade ca 900:-......

/Stefan
Skriv svar