Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av F Porsche »

Din BT-42:A är ett exempel på en riktigt bra modell, att bygga och måla.
Vad som är en bra byggsats är lite svårdefinierat, den måste ju vara lite utmanande, som en gåta som man behöver lösa.
Det sägs att Tamiya för att uppväga att deras byggsatser är perfekta och tom lite för perfekta gjort lite oväntade saker som tex grundmålade metallhjul i LeClerc’n.
Själv gillar jag Moebius bilar mer och mer, dom har haft lite ojämn kvalitet(Kina!) men dom ger möjlighet till lite hjärngympa om man tex vill bygga chassit factory fresch.
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Spad16 »

Kan säga att jag tillhör falangen som sätter korrekt avbildning av originalet framför allt annat. Men jag kan hålla med om att det går till överdrift ibland. Någon mm hit eller dit syns oftast inte. Om man ska fortsätta på Spitfire V 1/72 temat så har vi Revells, som är jättefin förutom att den saknar W-formen på vingens undersida. Vem bryr sig om undersidan egentligen? Jag måste erkänna att jag gör det när det gäller Spitfire, men jag köper alla Revell jag kommer över, bara för att sno huv, landningställ och propellor mm. till alla HobbyBoss som jag också gärna köper.
Trumpeter är som alla andra märken, en del bra (F-105, Wyvern) , en del tveksamma (Wellington) , och en del usla Antonov An-2, den sistnämnda avråder jag starkt ifrån, men som alltid, även en usel byggsats går att bygga, jag är väldigt nöjd med min An-2 även om den är nästan scratchbyggt!
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av F Porsche »

Intressant fråga med korrekt avbildning, AMT släppte 1962 sin Ford Coupe 1949. Den har svåra former men är än idag oöverträffad betr just formen. Att den har fönstervevar för bakre sidorutorna som på just Coupen inte går att veva ner kan alla bortse från och miljoner kit har sålts. Tyvärr finns det begränsningar i utformningen eller snarare fyllningen av formarna och betr bilar ger det tyvärr för breda takstolpar och låga fönsteröppningar.
Kort sagt, det är inte alltid dålig research utan i vissa fall utmaningar med formarnas egenskaper.
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Spad16 »

Sånt är jätteroligt. Jag kan prata i det oändliga om Spitfire i 1/72, så jag fortsätter med att berätta att förra generationen av Airfix Spitfire I ansågs vara den formriktigaste av alla, och folk jämför fortfarande nya Spitfire byggsatser med den, om den liknar gamla Airfixen (från 70-talet?) så är formen rätt.
/Neil
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av F Porsche »

Under året som vi har framför oss kommer andelen svenskar och modellbyggare som verkligen sett en Kungstiger att öka med flera hundra procent iom att Arsenalen i Strängnäs lånat in en, på samma sätt är det när en ny byggsats av tex en Ford Mustang släpps i USA, kunderna är uppvuxna med dom och känner formerna som sin egen kropp på samma sätt som vi i Sverige känner igen Volvo PV och PBV:er.
Korrekt eller inte, formen måste kännas trovärdig och övertygade och där är skalafaktorn avgörande all scanning till trots. Modern bilar som tex Ford Mustang som kom 2006 är på ren svenska skitsvår att se i verkligheten iom att Ford tvingats göra nedre delen av sparklådan svart som en skugga för att dölja hur högt upp dörren sitter och hur hög sidan på bilen verkligen är. Ska man vara ärlig så är det nästan som om man målat en klassisk Ford Mustang på en låda…
Any way, hur bedömer man då en byggsats, utifrån om den ser ut som den verkliga eller om den ser ut som Fords designers vill att vi ska tro att den verkliga ser ut ??
Senast redigerad av F Porsche den 27 jul 2022, 18:40, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Johan Elvin »

Det där med vad som är en bra eller dålig modell är så väldigt subjektivt.
Är en bra modell nåt som går enkelt att bygga ihop, men ser ut som s**t jämfört med förlagan eller är det en som kräver lite mer jobb men som ser helt rätt ut? En kombination av dessa är väl att föredra så klart, men det är sällan att så är fallet.
Det handlar väl om vad man vill få ut av hobbyn.

Sen finns ju aspekten om man vill bygga en specifik förebild i en specifik skala så är det sällan man har så mycket att välja på utan man får leva med det som erbjuds.

Den generella inställningen verkar vara att Tamiya är det som är måttstocken efter vad man mäter vad som är en bra modell.
Grejen är ju att inte ens Tamiya kommer upp i Tamiyakvalitet många gånger. Det är väl kanske bara dom senaste 15-20 åren som deras modeller har nåt den kvalitén folk verkar tycka att dom alltid haft.
Dom senaste kanske 10 åren så finns det många tillverkare som har minst samma kvalité som Tamiya och i en del fall bra mycket bättre.

I ditt fall som precis har kommit i gång med hobbyn så skulle jag ju rekommendera senare utgåvor av Airfix, Tamiya, Eduard. Tamiya och Eduard kan vara lite trickiga att få ihop i bland då det finns en tendens att dom kan vara lite överdesignade men det brukar sällan vara nåt större problem.
Att inte bygga nått från Eduard skulle jag säga är ett dåligt beslut då deras senaste modeller är riktigt fina, bland det bästa man kan köpa.

Generellt sett, ju nyare modell ju bättre brukar det vara. Det finns så klart avsteg från det också.
Det man kanske ska hålla sig ifrån i början är väl "short run", resin och vakuumform modeller då dessa brukar kräva en hel del av byggaren för att få till nått vettigt av.

Men som sagts tidigare, scalemates är ett bra ställe att utgå från om man vill få info om modellerna man är intresserade av.
Att läsa olika "reviews" på forum mm är också en bra infokälla om kvalitén på modeller

Observera att dessa reflektioner endast gäller för flygmodeller i huvudsak i 1/48 då det är mitt intresse.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Urban Gardini »

Just Eduard är lite av mitt favoritmärke i 1:48 och i mitt tycke de modeller som man får mest för slanten med, speciellt om man väljer en Profipack där man får med PE och masker. Deras Limitedutgåvor kan i en del fall innehålla plast från andra tillverkare tillsammans med deras egna PE, masker och ofta även resin. Eduards modeller från på ett ungefär de senaste tio åren är oftast mycket bra men likafullt inte något som jag rekommenderar till nybörjare, inte ens deras nerbantade Weekendutgåvor. Varför inte det då? Jo, de har så snäva toleranser att man lätt kan göra fel som kan växa sig större under byggets gång så att man helt enkelt inte får ihop skiten. Man måste vara noggrann och torrpassa som en galning och använda tunt och snabbt lim, Mr Cement SP är min favorit men det finns andra som också går bra exempelvis Tammys TETC. Vad jag har märkt är att det inte är vettigt att pressa ihop delarna så att lim och smält plast tränger ut i fogen för att sedan slipa ner allt till en osynlig fog. Varför? Jo, man skapar felaktiga mått och det kan räcka med så lite att en modell med extremt snäva toleranser som just Eduard kan bli obyggbara.

Tammy har på senare år släppt några flygfän som har satt ribban ordentligt högt för konkurrenterna. Messerschmitt Bf109G-6, Ki-61 "Tony", Spitfire Mk.I, Grumman F-14A, Grumman F-14D, Lockheed P-38 (tre olika varianter) och så nu senast F-4B Phantom II - alla i 1:48 och de hör till de absolut bästa flygmodellerna i skalan som man kan bygga. Men även här så gäller det att vara försiktig och torrpassa då Tammy har fått allt snävare toleranser genom åren.
Senast redigerad av Urban Gardini den 28 jul 2022, 13:07, redigerad totalt 1 gånger.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Spad16 »

Tack Urban för goda råd om Eduard, jag är en stor vän av gammal hederlig tublim, men jag bygger mest skitbyggsatser, och där är bara bra att det fyller upp lite. Ska tänka på det om jag nånsin kommer till skott med alla mina Eduard, jag har säkert ett dussin obyggda. Det lustiga är att jag bara byggt en Eduard, och den var riktigt dålig, en av deras tidigaste, Sopwith Schneider runt 30 år gammal. Det kanske inte alla vet, men Eduard började med WW1 plan, och byggde upp sitt goda rykte bland dubbeldäcks entusiasterna, sedan blev dom bara bättre och bättre. Det är ett exempel på att även finaste adeln har några svarta får!
/Neil
PS. Kom på att jag byggt en till Eduard, deras Spad XIII, den är ganska bra.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Urban Gardini »

Jo, de har kommit långt i sin utveckling sedan de gav ut sina första svårbyggda kortseriemodeller.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Stefan S »

Men ni skriver ju bara om bra modeller, inte riktiga skräckexempel som Palmer :D Får Starfix att likna Tamiya. Eller Revells AWACS där kanske radardomen är rätt men resten är totalt fel, t o m skalan är fel.

Neil, du byggde väl en Merlin byggsats en gång, den var väl inge höjdare?
Skriv svar