Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Knajd »

För att göra det ännu krångligare så återanvänds gamla modeller i andra tillverkares boxar. Som serien "billiga" 1:72-flygplan från Tamiya. Tittar man närmare är det Italeris gamla byggsatser som hamnat i Tamiyas lådor med medföljande prisökning för något som kanske har 20 år eller mer på nacken.

https://www.scalemates.com/kits/italeri ... on--595840

Ovan har vi ett exempel på detta. Jag tror även jag sett Tamiyalådor som innehåller Italeris urgamla F-14A i 1:72. Jag antar att eftersom flygplan i 1:72 var Tamiyas svagare utbud så fick något geni idén att snabbt utöka utbudet genom att köpa in andra tillverkares modeller eller samarbeta, lägga plasten i Tamiyaboxar och sälja dem lite dyrare på grund av Tamiyas goda rykte. Med ursprungstillverkarens logga diskret placerad i ett hörn.

Hasegawas F-16 var en måttstock i 1:72. För sin tid var den bäst men därmed var den onödigt dyr. Sedan kom Revell med sin ännu bättre F-16 som helt ärligt pissade på Hasegawan vad gällde detaljer, vapenlast, mått och bygglogik. Eftersom Revell generellt haft en blandad kvalité på sina byggsatser så skenade inte priserna på deras F-16 iväg lika fasligt. Tillverkares rykte och status är viktigt även om enskilda byggsatser kan vara riktigt dåliga eller bra.

Sedan kom Tamiyas egna moderna F-16 i 1:72 som satte standarden. Men då till Tamiyapris. Superfin sats men för en nybörjare är det massor av detaljer att sätta ihop även om den kallats "shake and bake"-byggsats. Då är en billig Revell F-16 på rea eller som Traderafynd ett bättre bygge för en nybörjare. Den kanske kostar en tredjedel.

Revell, Airfix, Trumpeter och Dragon är okej tillverkare som ibland fått till utmärkta byggsatser speciellt för priset man behöver betala. På andra sidan har vi Hasegawa vars gamla och inkorrekta byggsatser ofta har oförskämt högt pris för vad man får. Jag kan förstå att samlare vill köpa dem men för en byggare är det ofta nya dekaler med samma gamla plast till ett dubbelt så högt pris. Hasegawas gamla Draken i 1:72 som numera oftast återfinns i Revellförpackning är dock en favorit. En bra och billig nybörjarsats som man kan köpa dekaler och detaljset till.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Björn B »

Italers byggsatser i Tamiyas lådor är till för de Japanska marknaden. Att dom återimporteras och säljs i Europa tror jag inte att det är meningen att det ska göras. Det finns ingen vettig mening med det.
Scalemates kan vara bra för att kolla vad som egentligen ligger i lådan men uppgifterna är inte alltid rätt.
Skriv svar