Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Blekinge »

Ursäkta inlägget, men är ny på forumet och amatör i bygget. Jag har över åren byggt ett fåtal modeller, huvudsakligen pansar och flyg. Jag har ingen erfarenhet av att bygga som ett proffs, utan allt jag har gjort är med lim, pensel, färg och sätta ihop delarna. Men, efter att ha sett vad ni kan göra blir man ju intresserad av att lära sig att bli bättre.

Dock, i valet av modeller så har jag ofta valt 1/35, 1/48, 1/72 av de fordon och plan jag "gillar". P.g.a. min bristande erfarenhet så valde jag en Dassault Mirage IIICJ av Eduard och f*n vad lack jag blev när jag insåg att passformen av komponenterna var dålig samt att landningsstället var j*vligt klent och dåligt byggt utan hål, d.v.s. bygget var dåligt i att komponenterna inte alltid var lätta att sätta fast på ett stadigt sätt.

Eduard var i min begränsade erfarenhet (obs bara prövat en modell av dem) inte bra jämfört med den erfarenhet jag har av att bygga Tamiya stridsvagnsmodeller där komponenter sitter bra, lätta att sätta fast och minimum av frustration.

Så, för att göra en lång historia kort, finns det någon lista över modelltillverkare, subjektivt sett där ni rekommenderar "bra" märken med fungerande passform, lätta att sätta samman med minimi av extraarbete respektive "dåliga" märken med kass passform, och bitar som är svåra att sätta fast med dåligt stöd. Finns det någon sådan lista över tillverkare som ni kan rekommendera, för jag blev inte hugad av att köpa av Eduard IGEN.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Joakim Hultman »

Välkommen till forumet!

Kruxet är lite att många tillverkare har en ojämn kvalité på sina modeller, och det kan bli extra tydligt om det är en tillverkare som funnits länge. Exempelvis så brukar äldre byggsatser från Airfix vara riktigt dåliga, medan de som släppts de senaste tio åren är fenomenala. Min personliga erfarenhet av Eduard har - hittills - varit bra. Men de har säkert också haft en viss startsträcka när det gäller sin tillverkning.

Inte riktigt vad du efterfrågar, men det närmaste jag kan komma att tänka på är: www.scalemates.com
Där kan du söka efter specifika modeller och se om det är sånt som släppts nyligen, eller om det bara är en ny låda till en gammal byggsats. Många gånger finns det även länkar till recensioner. Att en byggsats har ett antal år på nacken behöver inte nödvändigtvis betyda att den är dålig, förstås.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Blekinge »

Tackar så mycket för inlägget. Ska kolla och läsa igenom deras hemsida för nya byggen.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Urban Gardini »

Om det nu mot all förmodan skulle finnas en sådan lista så är den knappast objektiv. Sanningen är att alla tillverkare har lik i garderoben, en del mer sådana och Tamiya är inget undantag. Undvik exempelvis Tamiya's Harrier som är en riktigt usel modell. Eduard är överlag ett bra märke som dock är lite krävande då toleranserna är riktigt snäva och kräver en hel del torrpassning innan man limmar. Deras Mirage är inte en dålig modell men den är inte heller en av de nyaste och det som de gjort efter sin Mirage är bättre. Om du fortfarande är sugen på en Mirage så titta på Kinetic.

En bra start för dig är att börja använda dig av sidan www.scalemates.com som är en enorm databas som är gratis att använda och skaffa ett konto på. Där kan du se historiken på en modell vilket kan vara en fördel när du står där i en butik och funderar över den där Revellådan som ser så intressant ut. En del fabrikat har en hel del gamla synder i omlopp i nya lådor och det är inte roligt att komma hem och upptäcka att det rör sig om en modell som härstammar från 60-talet.

Är det en specifik förebild så kan du även fråga här inne för att få hjälp att hitta rätt modell då många av oss sitter på stor kunskap om vad som är bra och mindre bra.

Välkommen till forumet, tveka inte med att ställa frågor för den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Blekinge »

https://www.scalemates.com/kits/eduard- ... cj--143390 Det var för övrigt denna modellen jag hade till förfogande.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Urban Gardini »

Modellen är 18 år gammal och mycket har hänt sedan dess.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Blekinge »

Jag tackar för all input. Jag har lite att lära och jag läser inläggen och tipsen som finns på IPMS. Är klar med ihopsättningen av planet och har börjat måla lite. Det får bli huvudsakligen som

https://www.dreamstime.com/editorial-ph ... ge54984851

Använder aluminumfärg till undersidan och sedan kamouflagefärg (sandgult, brunt och har tyvärr fel grön färg) för ovansidan.


Har i övrigt en Italieri AB 41, Hobbyboss J29B och Tamiya BT-42 att bygga.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Urban Gardini »

Dina övriga modeller är inte några som ska ge dig några bekymmer. Din Tunna är dock felaktig i skalan och är väl egentligen runt skala 1:50 / 1:52 eller något sådant. Den är dock lättbyggd men tänk på nosvikten då alla Tunnanmodeller är tunga i baken så du behöver en hel del vikt framtill på den för att den inte ska stå på ändan. Ett alternativ är att göra en platta till den som du limmar fast den på.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Spad16 »

Jag brukar söka på internet med t.ex. orden "best spitfire 1/72" eller "best Spad 1/72", oftast ligger långa trådar på Britmodeller med svar. Ibland kan man lägga på "best spitfire 1/72 HobbyBoss" och då får man inte bara reda på att det är obyggbar skit, utan också hur man kan med enkla åtgärder får den väldigt bra indeed! Dessutom får man en genomgång av alla Spitfires som är bättre än HobbyBoss MkV, det är inte så många som man kan tro.
Många märken är ofta halvkassa, men det finns pärlor, undra om inte Escis F-5 Freedom Fighter fortfarande håller fast den är jättegammal, och Italeri som jag är lite skeptisk till har många pärlor, bl.a. alla gamla Esci, och precis som Urban säger, allt som det står Tamiya på är inte bra.
Annars kan man fråga här, säg bara föremål och skala så är det alltid nån som vet.
/Neil
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Finns det någon lista på bra/dåliga modelltillverkare?

Inlägg av Horrocks »

Många bra synpunkter har redan lyfts fram, men det kan vara värt att påpeka att vad som är en bra respektive dålig modell beror lite på vad man prioriterar - bra passform, bra detaljåtergivning eller korrekt avbildning av originalet?

Det finns modeller som är bra i alla avseenden, men många har brister på någon punkt.

Personligen prioriterar jag de två förstnämnda kriterierna och bygger därför gärna modeller (läs Trumpeter...) som en del skyr som pesten eftersom de ofta har missar vs originalet.
Skriv svar