Få bort tejprester

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kalle M
Inlägg: 120
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Få bort tejprester

Inlägg av Kalle M »

Jag byggde delar av en gammal väckarklocka av plast, maskade delar som jag inte skulle måla med "vanlig" gul Tamiya-tejp. Nu drog bygget ut på tiden och kanske fick tejpen sitta för länge för nu är de delarna som jag maskade tejprest-kladdiga. Finns det något sätt att få bort tejprester utan att skada plasten? Gärna mer åt finlirshållet, snarare än att doppa allt i någon lösning. Jag skulle säga att väckarklocksplasten är litet hårdare än den mesta plastmodellsplasten.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Få bort tejprester

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag hade nyligen samma problem. Jag tog en örontops doppad i T-röd och gnuggade lite. Därefter samma procedur fast med Ajax. Då blev det bra igen.
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Få bort tejprester

Inlägg av Spad16 »

Jag tycker att bästa metoden är lite bilpolish och gnugga bort det. Jag har en gammal tub "blue magic" custom car polish som är säkert 40 år gammal, det funkar fortfarande, men jag behöver nog nytt snart. Är det nån som kommer ihåg Blue magic? Det var jätte populärt bland modellbyggare förr, man kunde få fram en fantastisk finish. Jag gillar bilpolish metoden förr att det brukar vara skonsamt om man inte tar i för mycket.
/Neil
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Få bort tejprester

Inlägg av jonaszett »

Medicinsk bensin är gjord för att ta bort rester av tejp MEN osäker om det biter på plasten....
Prova innan du kör "all in"...
Z
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Få bort tejprester

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,
Jag brukar använda ny tejp för att få bort gamla tejprester.
Till de riktigt små ytorna (tex huvar på modeller) brukar jag sedan använda polish (avsedd för plast) och en tops.
Använder man tops där "pinnen" är gjord av papper går det utmärkt att klipa av pinnen och använda papperspinnen för att lättare kunna polera nära en färggräns.
MVH
Rickard
Kalle M
Inlägg: 120
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Få bort tejprester

Inlägg av Kalle M »

Litet olika svar. Jag börjar mjukt och går ut hårdare om de första varianterna inte funkar. Tack för svaren!
Skriv svar