Rengöra penslar från Tamiya och Gunze färger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Rengöra penslar från Tamiya och Gunze färger

Inlägg av Fenix »

Jag har säkert frågat detta för men jag kan inte hitta någon sådan tråd skriven av mig igen. Både Gunze och Tamiya färger är ju akrylfärger men jag har försökt rengöra penslarna med rent kranvatten men det verkar bara hjälpa på vissa penslar och vissa färger så vad är det bästa medlet för att rengöra penslar från Tamiya och Gunze färger?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Rengöra penslar från Tamiya och Gunze färger

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag använder inte någon av de färgerna för penselmålning men när jag sprutar använder jag T-röd eller deras egna lösningsmedel för rengöring. Jag har för mig att det beror på att deras Akrylfärger är Cellulosabaserad.
Färger som jag tycker fungerar bättre för penselmålning och går att rengöra med vatten är tex Vallejo och Scale 75.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Rengöra penslar från Tamiya och Gunze färger

Inlägg av magnusf »

Jag kan rekommendera något så enkelt som såpa, vanlig grön såpa man kan köpa på ICA. Häll ut några droppar på ett fat, gnugga runt penseln ordentligt, torka av den. Är den väldigt smutsig så kör några nya droppar såpa och gör processen en gång till!

Tips från Jannes figurmålningskurs för några år sedan som jag kör sedan dess. Funkar på alla färger jag testat hittills, inklusive Humbrol!

Såpan vårdar penseln och hjälper den behålla formen, det är bara fördelar :) !

Hälsningar

Magnus
ShogunBallistic
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:26
Namn: Patrik Grundström

Re: Rengöra penslar från Tamiya och Gunze färger

Inlägg av ShogunBallistic »

Tamiya och vatten går inte riktigt ihop i min erfarenhet. Isopropanol från t.ex Kjell löser det dock helt utmärkt. Jag rengör även airbrushen med det för häller man vatten i airbrushen efter Tamiya så blir det jobbigt... Isopropanol har fördelen över t-röd att när man formar penseln med munnen, som jag gör, så slipper man förstöra smaklökarna resten av den dagen.

Såpa för penslar är också ett riktigt bra tips som jag också kan rekommendera. Har räddat många penslar som torkat in skoningslöst genom att lägga dom i ren såpa över natten, sen bara skölja av. Även mina paletter får samma behandling.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Rengöra penslar från Tamiya och Gunze färger

Inlägg av Urban Gardini »

Feltemas koncentrerade spolarvätska är riktigt bra till rengöring av de flesta akrylerna. Sen det där med att forma penseln med munnen efteråt är spännande, speciellt om man även gör som jag och rengör en del penslar med cellulosathinner. Smaklökarna byter postkod efteråt...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Rengöra penslar från Tamiya och Gunze färger

Inlägg av Janne Nilsson »

Gjorde faktiskt denna för ett tag sedan om det kan vara till hjälp?
https://figureteer.wordpress.com/
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Rengöra penslar från Tamiya och Gunze färger

Inlägg av Fenix »

Tack för både tips och länk till artikeln. Jag kör med Grumme Gul Såpa när jag städar i hemmet är den lika bra som grön?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rengöra penslar från Tamiya och Gunze färger

Inlägg av Björn B »

Grönsåpa är numera bara färgad gulsåpa.
Något annat som löser Tamiyafärg snabbt är Ajax fönsterputs. Var försiktig med att spraya fönsterputsen på vitrinskåpsdörrar om Tamiyamålade modeller står i skåpet. :)
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Rengöra penslar från Tamiya och Gunze färger

Inlägg av Fenix »

Tack för svar.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar