Dekalfilmen syns

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Dekalfilmen syns

Inlägg av Matajen »

Jag är en slutskedet av att färdigställa min Wellington och kan tyvärr konstatera att dekalfilmen syns ganska tydligt på en av dekalerna. Jag började med att klarlacka, sedan satte jag på dekalerna och sen klarlackade jag igen med blank lack. Och då såg det bra ut men sen la jag på mattlack och då blev det så här. Finns det något jag kan göra nu?
Bilagor
6EC0D3C7-D0F9-4886-8135-A0A1A1DA5B66.jpeg
6EC0D3C7-D0F9-4886-8135-A0A1A1DA5B66.jpeg (2.24 MiB) Visad 1726 gånger
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Dekalfilmen syns

Inlägg av Michael »

Eftersom silvringen av dekalen beror på att det finns luft mellan dekal filen och målnytan så är det möjligt att korrigera med att få bort luften. Dock eftersom du har mattlack på så kandet vara svårare. Men det jag skulle prova är att med en nål pricka små hål i dekalfilen och sedan försöka med dekal vätska få den och sätta sig.

Om det inte lyckas så kan du försöka försiktigt måla över dekalfilmen med samma färg som under. Detta kanske inte löser hela problemet men gör det mindre synligt.

Michael
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Dekalfilmen syns

Inlägg av Morgan »

Jag har också gjort mycket försiktigt målat över dekalfilmen med en mycket fin detaljpensel i de fall när dekalfilmen syns trots att jag både har använt blank klarlack samt dekalvätska under dekalen. Den metoden har fungerat för mig.

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dekalfilmen syns

Inlägg av magnusf »

Här är ett trick från IPMS Stockholms artikelarkiv jag inte vågat prova, funkar inget annat så kanske detta kan vara något: http://www.ipmsstockholm.se/home/ageing ... l-warfare/

Hälsningar

Magnus
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Dekalfilmen syns

Inlägg av Spad16 »

Hoho friskt vågat hälften vunnit, jag har gjort thinner tricket på dekal, och det funkade.......hyfsat. Men jag tror att jag avstår det knepet i fortsättningen . Jag har också använt etyl-actetat (flytande lim) på dekaler för att få dom att följa korrugeringar på en Ju52, det funkade också...sådär, men jag tror utan något som helst belägg att lim är aningen mindre farligt än thinner.
Men grundfelet är för lite våld tidigt, Mattias skulle gått loss på dekalen med rakbland och microsol på en gång.
/Neil (som gjort en stor andel av alla fel som finns, men det finns alltid nya)
PS. lycka till, din Wellington ser fin ut, ge inte upp)
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Dekalfilmen syns

Inlägg av Matajen »

Jag testade med nålprickning och dekalvätska och det blev klart bättre, om inte perfekt. Men som Spad16 säger att jag skulle använt mer våld från början. Grejen var ju att det såg bra ut. Det var först när jag mattlackade som effekten uppkom. Nu är modellen iaf tillräckligt ok för att jag ska anse den klar. Lägger upp under In the works.
Skriv svar