Reparation av kompressor?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Reparation av kompressor?

Inlägg av Joakim Hultman »

Nu har kompressorn, en Aero-Pro HTC 20A, läckt ut all olja, så jag misstänker att den inte mår så bra.

Finns det någon reparationsservice i Stockholm som man kan lämna in åbäket till och få den fixad? Garantin är utgången för länge sedan, men förutom läckaget så har kompressorn gått fint, så det vore ju trevligt att slippa köpa en helt ny.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Reparation av kompressor?

Inlägg av magnusf »

Du skulle kunna kolla här: https://www.aircenter.se/ Tror din kompressor är nära släkt med Jun-Air som de säljer och servar!

Hälsningar

Magnus
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Reparation av kompressor?

Inlägg av jonaszett »

Var på kompressorn har oljan läkt ur???
Några bilder?
Z
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Reparation av kompressor?

Inlägg av Göran »

Mors

Jag hade ett likartat problem, förutom den krånglande manometern. Se länk nedan. Jag upptäckte en stor fläck mitt under kompressorn vars felkälla jag inte kunde hitta och ändå visade inspektionsglaset normal nivå. Jag utgår från att du gjort någon basal felsökning, men den första frågan som inställde sig, var över vilken tidsrymd försvann all olja? Är det typ på 24 timmar, så har du verkligen ett problem på halsen, som att det nästan måste var en spricka i godset som innesluter cylindern. Är det vajsing på någon av slangarna så torde du märkt av det med kompressorn påslagen genom att det "sprutade" omkring sig. Som Jonas skriver gärna lite bilder och mer info, så blir det lättare att ge adekvat feedback.

På återhörande
Göran

https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/vie ... sor#p96036
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Reparation av kompressor?

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag är inte särskilt teknisk av mig, varför jag hoppades kunna hitta ett servicecenter eller liknande som kan ta sig an maskinen. Men det verkar ont om sånt.

Kan konstatera, efter lite skruvande, att den inte hade förlorat all olja, men tillräckligt för att det inte skulle synas i glasbubblan längre. Högst oklart under hur lång tid det runnit, men den olja som runnit ut på golvet verkade inte alltför dammig, så under en relativt kort tidsperiod får jag ändå anta.

Liksom Göran hittar jag ingen källa till läckaget, men det är blött alldeles under den stora metallbollen, så det kanske är en spricka i botten av den?
DSC09652.JPG
DSC09652.JPG (5.41 MiB) Visad 1990 gånger
Vet inte riktigt vad jag ska ta bild på specifikt, men så här ser det ut under bollens kupa. Har aldrig lyft på den tidigare, så jag vet inte om det ser normalt ut.
magnusf skrev: 12 apr 2022, 14:39 Du skulle kunna kolla här: https://www.aircenter.se/ Tror din kompressor är nära släkt med Jun-Air som de säljer och servar!
Tack! Jag har skrivit till dem, men tyvärr inte fått svar.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Reparation av kompressor?

Inlägg av Göran »

Jag tänkte kanske lite fel beträffande brister i godset. Om man antar att det finns en mindre spricka/hål i antingen materialet som cylindern vilar i, dvs det yttre skalet på bilden, eller i själva lufttanken, den rektangulära "lådan" längst till höger, så skulle teoretiskt sett tryckvakten kicka igång oftare. Har du ett system med "punka" så måste cylindern jobba mera för att trycksätta det.

Det råd jag kan ge, om du inte hittar någon kunnig, är att skruva tillbaka överdelen på cylinderhuset för att därefter lufta lufttanken som har en mässingsfärgad skruv läng ned till vänster, sett framifrån. Om du inte har luftat denna alls överhuvudtaget och kompressorn har några år på nacken, räkna med att det kommer ut mycket oljeblandat vatten med rost, så ställ kompressorn på ett säkert ställe med mycket tidningar under, så att du inte sabbar golvet. Köp därefter kvalitetsolja, fyll på, och se hur länge det räcker innan du hamnar under strecket. Har du flyt så kanske det räcker ett tag. Å andra sidan är det ett j-vla meck att ha en kompressor som sjunger på sista versen, så då får man ta ställning till om det är värt allt strul med att försöka hitta en servicetekniker i Stockholmsområdet, som inte lär vara billig. Tillkommer huvudvärk hur kompressorn skall transporteras o.s.v. Kort sagt, har du råd, investera i en ny.

Mvh
Göran
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Reparation av kompressor?

Inlägg av jonaszett »

på bilden ser det ju ut som om tätningsytan /packningen i övre kanten närmast kameran är skadad.
det är en speciell olja i kompressorer av "kylskåps"-typ rätt dyr att köpa men försök hitta en firma som servar kyl/frys åt mataffärer så kan du byta den lilla skvätten du behöver mot en påse bullar.
Hur mycket olja är det kvar i kompressorn i förhållande till syn-glaset?
är det inte mycket under mininivån kan du nog sätta ihop igen göra rent och provköra för att utröna var läckaget kommer.
Gör sedan som Göran beskriver och dränera ev. kondens/olja från tanken.
ta gärna fler foton från andra vinklar oxå
Z
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Reparation av kompressor?

Inlägg av Joakim Hultman »

Mycket riktigt så har jag aldrig öppnat lufttanken! Hade inte en aning om att det var en grej. Tack för tipset!

Oljan når nästan ända upp till synglaset, men inte riktigt.

Aircenter hörde av sig nu och ska skicka en offert för service/reparation nästa vecka. Håller tummarna för att det är billigare än att köpa en ny åtminstone.
Skriv svar