Limma klarplast

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Larsson
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:22

Limma klarplast

Inlägg av Lars Larsson »

Hej,

Har i många år använt Cascol trälim (orange plastflaska) för att limma flygplanshuvar och tillverka fönster.
Nu verkar det som att min flaska har nått pensionsåldern, limmet fäster dåligt och fönstren blir mjölkiga.

Innan jag köper en ny tänkte jag höra vad ni andra rekommenderar för att göra fönster och limma klarplast ?
Det har säkert kommit något nytt supermedel under dom många år jag har använt den här flaskan :D

/Lars Larsson
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Limma klarplast

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Clearfix från Humbrol funkar bra (min burk, som är flera år gammal) har tom svensk text på baksidan :-)

MVH
Rickard
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Limma klarplast

Inlägg av Spad16 »

Är det någon som provat lim + uv lampa? Revell har en sådan paket. Det borde kunna funka på huvar tänkte jag.
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Limma klarplast

Inlägg av Frasse »

Jag använder Cascos hobbylim i grå-röd flaska för att limma klarplast och Microscale Kristal klear för att göra fönster.
Göran
Paint it black ! :twisted:
Lars Larsson
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:22

Re: Limma klarplast

Inlägg av Lars Larsson »

Tack för svaren!

Ska ta och kolla upp dom föreslagna alternativen.

/Lars Larsson
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Limma klarplast

Inlägg av Horrocks »

Spad16 skrev: 05 mar 2022, 12:38 Är det någon som provat lim + uv lampa? Revell har en sådan paket. Det borde kunna funka på huvar tänkte jag.
Det funkar. Vet inte om det är ngn direkt fördel för vanliga huvar, men jag använder det för invändigt monterade fönster på passagerarkärror, o dyl I o m att det är helt transparent kan man i princip gjuta in fönstren på insidan så att de sitter som berg.

Mvh

Johannes
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Limma klarplast

Inlägg av Spad16 »

Tack Johannes, Då ska jag skaffa mig en sådan.
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Limma klarplast

Inlägg av Spad16 »

Jag använder Casco Universal Aqua, som förut hette universal lim. Det har jag köpt på In-ex som nu också bytt namn till Kreatima. Sedan fyller jag upp glipor med CA. Speciellt på vac-formade huvar är det svårt att få det bra, det är därför jag funderar på UV limnning.
/Neil
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Limma klarplast

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Nu finns det så klart olika sorters UV-lim men den sort jag har (Loon UV-clear, avsett för att bygga upp egna flugfiskedrag) blir inte slipbar när den härdat. Den skulle säkert gå bra att limma huvar med men spackla-slipa gör jag inte med det UV-limmet.

Någon som har ett UV-lim som härdar så att det blir slipbart?

Mvh
Rickard
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Limma klarplast

Inlägg av Horrocks »

Spad16 skrev: 07 mar 2022, 12:34 Tack Johannes, Då ska jag skaffa mig en sådan.
Kanske ska nämna att jag använder Greenstuffs UV-lim https://www.greenstuffworld.com/en/ultr ... ffect.html

Öppnad flaska håller inte jättelänge. Har en som legat ett år som börjat bli väldigt seg.

mvh

Johannes
Skriv svar