Ingen Humbrol heller

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Björn B »

Här är Newsletter 511 från Spot Model:

MEKO
Until this morning we didn't know what "MEKO" meant, but in this newsletter we are going to explain it to you. There is a chemical substance called "BUTANONE OXIME" (Methyl Ethyl Ketoxime, MEKO; CAS 96-29-7) which is known in the chemical world as "MEKO".

The classification on the danger of this product was "category 2 carcinogen H351 - Suspected of causing cancer" until now, but since Tuesday March 1st, according to the "18th ATP to CLP Regulation (EC No 1272/2008)", it has now been classified as "category 1B carcinogen H350 - May cause cancer" hence, following European regulations, products containing more than 0.1% of "MEKO" become very dangerous for health.

Unfortunately for us modellers, Humbrol's Enamel paints are affected by this regulation, and this implies that we are forced to stop selling them :(((

At SpotModel we are going to start removing their products from our shelves and proceed with their proper destruction. Goodbye to our beloved Humbrol Enamel paints
.


Jag var in på Revells hemsida och kollade:

Bild
Methyl Ethyl Ketoxime verkar finnas i Revell's färger också
Dan Kut
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Dan Kut »

Björn B skrev: 04 mar 2022, 11:47 ...
At SpotModel we are going to start removing their products from our shelves and proceed with their proper destruction.
....
Jag tolkar det som om att man inte ens får sälja de lager som finns eller?

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Urban Gardini »

Dan Kut skrev: 04 mar 2022, 16:19 Jag tolkar det som om att man inte ens får sälja de lager som finns eller?

\\Dan
Jo, det är liksom det som förbud innebär. Färgen ska skickas tillbaka till grossist för destruering.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Björn B »

Men det verkar konstigt med en lag som gäller direkt utan framförhållning.
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av christer k »

Nu har jag fått svar från Humbrol, och det var lugnande:

Dear Sir

We have only stopped exporting humbrol paints for short period of time.
This is to ensure when we start shipping all the new paint is correct to new regulations
We have had to change the mixture and have been working with out suppliers to improve the products at the same time have had to be changed and new regulations to MSDS this year have caused slight delay .

regards

John Humphrys


On Fri, 4th Mar 2022 at 10:47 am, Chr Ka <chr.ka@telia.com> wrote:

CAUTION: This email originated from outside of the Hornby organisation. Do not click links or open attachments unless you recognise the sender and know the content is safe.

Hi,

It seems that the Humbrol Enamel is no longer imported to the EU. I have heard that this has something to do with an ingredience in the formula, and all webshops here in Sweden have stopped selling it. Will you fix this? I'm very worried as I have used your enamel paint all my life.

Best Regards,

Christer Karlsson
Boden, Sweden
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av jonaszett »

Vad gäller för Xtracolor??
Samma ingredienser eller??
Z
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Plasticbattle »

christer k skrev: 07 mar 2022, 15:53 Nu har jag fått svar från Humbrol, och det var lugnande:
Excellent. Thanks very much Christer for sharing. Great news. /Frank :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Lennart 12 »

Det låter bra det Christer, tack för informationen .//Lennart
Milan
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 nov 2015, 10:26
Namn: Milan Djuric

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Milan »

christer k skrev: 03 mar 2022, 15:27 Jag har skickat ett mail till Humbrol i UK och frågat om de tänker fixa till detta. Annars blir det väl att slåss på Tradera om de Humbrolburkar som dyker upp. Revell verkar finnas fortfarande, men det är länge sedan jag använde dem och jag vet inte hur de är att använda nu för tiden. Jag är väldigt inkörd på Humbrol och vill helst fortsätta använda dem.

Christer
Jag använder både Humbroll och Revell och är jätte nöjd med båda. Har använt Revell med Humbrols thinner på ett tag och det funkar alldeles utmärkt. De nya färgerna är lite bättre än förr förutom 90 (tror att det är matt aluminium) som har lite grövre pigment.

Milan
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av hanfeh »

Vad jag förstår så sätter man till ethyl methyl ketoxime för att förhindra att färgen skinnar sig och inte torkar jämnt rakt igenom. "When air-drying paints and coatings come in contact with atmospheric oxygen, they tend to form surface skin. Anti-skinning agents are therefore added as coating additives to induce uniform drying, prevent skin formation and shrinkage. Chemically, these agents are antioxidants which evaporate along with the solvents in the drying process."
Eftersom många penselmålar med Humbrol enamel färger då skikten ofta blir tjockare än med airbrush så måste man lösa problemet och använda någon tillåten anti-skinning additive. Det här med färgkemi verkar inte helt enkelt och man får hoppas att det bara handlar om "slight delay".
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Skriv svar