Ingen Humbrol heller

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Ingen Humbrol heller

Inlägg av Stefan S »

Nyheten sprids nu på FB att Humbrols färg förbjudits inom EU,
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Björn B »

Ett rykte? Eller finns det någon fakta som backar upp påståendet?
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Stefan S »

Handlare skriver om det, t ex Virago Hobby.
Lars Larsson
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:22

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Lars Larsson »

Av vilken anledning ?

Är det av miljöskäl så ligger väl alla enamelfärger illa till, inte bara Humbrol.
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Morgan »

Enligt en hobbyhandlare jag har pratat med så beror det på att varningstexten inte är skriven på svenska utan på engelska. Tydligen så måste varningstexten stå även på det språk som talas i det lokala EU-landet.

Vänligen, Morgan
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Björn B »

Den senaste Humbrolburken jag köpte hade en etikett med svensk text påklistrad.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Plasticbattle »

Björn B skrev: 02 mar 2022, 22:17 Den senaste Humbrolburken jag köpte hade en etikett med svensk text påklistrad.
Swedish labels have been on Humbrol tins for years. Dont think this is anything new.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Thomas H
Inlägg: 87
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:47

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Thomas H »

Säljer Humbrol där jag jobbar, i mailet vi fick från våran leverantör står att det beror på nya EU direktiv, ett ämne i färgen hamnar på fel sida av ett nytt gränsvärde, så för att få sälja den vidare får dom göra en ny formula isåfall. Det är fortfarande oklart vad som händer med Humbrol framöver, vi får vänta och se. Humbrol säljs även till andra än modellbyggare, då det är en oljebaserad lackfärg så används den t ex till detaljmålning både inomhus och utomhus, vi har också fiskare som målar sina wobblers mm med Humbrol. Jag hoppas verkligen att Humbrol får ordning på det här.
Thomas
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av christer k »

Jag har skickat ett mail till Humbrol i UK och frågat om de tänker fixa till detta. Annars blir det väl att slåss på Tradera om de Humbrolburkar som dyker upp. Revell verkar finnas fortfarande, men det är länge sedan jag använde dem och jag vet inte hur de är att använda nu för tiden. Jag är väldigt inkörd på Humbrol och vill helst fortsätta använda dem.

Christer
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Ingen Humbrol heller

Inlägg av Plasticbattle »

christer k skrev: 03 mar 2022, 15:27 Jag har skickat ett mail till Humbrol i UK och frågat om de tänker fixa till detta. Annars blir det väl att slåss på Tradera om de Humbrolburkar som dyker upp. Revell verkar finnas fortfarande, men det är länge sedan jag använde dem och jag vet inte hur de är att använda nu för tiden. Jag är väldigt inkörd på Humbrol och vill helst fortsätta använda dem.
Christer
Would really appreciate if you could update us, when/if you get a reply Christer. I am pretty much in the same situation.
/Frank
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar