Inga Zvezda mer

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Inga Zvezda mer

Inlägg av Stefan S »

Framgår nu att flera svenska handlare skippar Zvezda fr o m nu.

https://www.facebook.com/groups/174649100872


Tankar om det?
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Inga Zvezda mer

Inlägg av Morgan »

Zvezda är ju egentligen bara ett av otaliga ryska företag som försöker överleva och har ju enligt mitt sätt att se på det ingenting med Vladimir Putin och hans regim att göra. Zvezda har ingenting med hans galenskaper att göra.

Det är ungefär som om du skulle bojkotta IKEA därför att Sverige invaderar, ockuperar och annekterar Bornholm och helt plötsligt utropar Bornholm som en del av Sverige därför att vi skulle ha behållit Bornholm samtidigt som vi erhöll Halland, Skåne och Blekinge. IKEA har i det här helt fiktiva fallet ingenting med den svenska regeringens fiktiva handlande att göra utan är bara ett av många svenska företag som gör sitt för att överleva.

Jag tycker att det är en överdriven åtgärd.

Vänligen, Morgan
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Inga Zvezda mer

Inlägg av Urban Gardini »

Men kedjor som väljer att fortsätta verka inne i Ryssland under den här krisen löper på sikt risken att stöta bort sin kundbas i övriga världen. Säger inte att det kommer att ske utan bara att det är en tänkbar rekyl som kan vara kostsam.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Inga Zvezda mer

Inlägg av Horrocks »

Bojkott av Zvezda har i sig själv en marginell betydelse, men de är en del av ryska ekonomin som indirekt finansierar kriget. En generell bojkott av ryska varor eller av företag som gör affärer med Ryssland kommer bli kännbart, speciellt om det skulle bli en utdragen konflikt. Sedan kan man tycka det är orättvis att ryska privata företag och privatpersoner drabbas av bojkott, men det är lindrigare än att få en bomb i vardagsrummet.
ShogunBallistic
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:26
Namn: Patrik Grundström

Re: Inga Zvezda mer

Inlägg av ShogunBallistic »

Av samma anledning som att man kanske inte bygger SS med tanke på Malmedy och andra krigsbrott så vill man kanske inte ha ryska varor och då från ett företag med den ryska flaggan på lådan.

Enligt SVT idag har Putins stöd ökat, så att säga att den ryska befolkningen står oskyldigt bredvid stämmer föga.
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Inga Zvezda mer

Inlägg av christer k »

Man kan väl stödköpa ICM och Roden från Ukraina istället. Fast jag undrar hur det går med deras produktion nu.

Christer
ShogunBallistic
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:26
Namn: Patrik Grundström

Re: Inga Zvezda mer

Inlägg av ShogunBallistic »

christer k skrev: 02 mar 2022, 12:10 Man kan väl stödköpa ICM och Roden från Ukraina istället. Fast jag undrar hur det går med deras produktion nu.

Christer
Även Mini-Art och Masterbox är Ukrainare.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Inga Zvezda mer

Inlägg av jonaszett »

Micromir är väl också Ukainskt..
Z
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Inga Zvezda mer

Inlägg av Nicklas Karlén »

Reskit har sin verksamhet i Kiev. Jag fick deras nyhetsbrev med de produkter som var på gång i februari och tänkte, fint jag beställer i slutet på månaden och så händer detta.

//Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inga Zvezda mer

Inlägg av Stellan »

Liten lista på ukrainska plastfirmor finns här

https://imodeler.com/2022/02/ukraine-an ... community/
Stellan Schroeder Englund
Låst