Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Janne Nilsson »

Hallå!

Har senaste veckan upplevt ovanligt mycket statisk elektricitet när jag bygger. Vilket är irriterande när små bitar, främst av plast hela tiden fastnar på händerna.

Vad tror ni det beror på?
Torra händer pga vädret?
Något nytt klädesplagg?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Stellan »

Vad har du på fötterna? Syntetmaterial brukar ladda upp när man hasar runt. Eventuellt kan din nya polotröja i banlon spela in eller spandexbyxorna.
Vädret kan säkert spela roll.
Stellan Schroeder Englund
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Urban Gardini »

Låt bli att stryka kattfan före du sätter dig och bygger...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Janne Nilsson »

Människor som inte gillar katter har varit råtta i ett tidigare liv?

Men jag är mer inne på Stellans tes. Har en del nya kläder som inte har varit i tvätten än. Får köra rikligt med sköljmedel.
Kan ju vara en kombination av alla saker, även katten. Men vore det katten borde det ha hänt betydligt oftare och långt tillbaka i tiden.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Urban Gardini »

Vintertid så blir jag statisk av kattfan så till den grad att han får sig en del getingar när jag stryker han. Men det troligaste är nog dina nya kläder.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Stellan »

Haha, det är först nu jag ser att plast fastnar på dina händer, Janne. En och annan modelldel alltså eller hela gjutstammar? Har fått för mig att ett lätt slag/dask med delarna laddar ur det statiska men har ingen vetenskaplig grund för det.
Stellan Schroeder Englund
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Janne Nilsson »

Småbitar, mest tunt plastic card, fastnar som napalm på barn.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Lerxzt »

Hej Janne.

Tror det beror på årstiden och med den medföljande låg luftfuktighet. Statisk elektricitet akumuleras lättare vid låg luftfuktighet. Testa en luftfuktare nära byggbordet så kanske du slipper din plastmagnetism! :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Janne Nilsson »

Som sagt så kan det vara flera samverkande faktorer.
Har bara inte upplevt så kraftig och ihållande magnetism tidigare.

Så länge inte andra kroppsdelar drabbas så får man var nöjd.
https://www.youtube.com/watch?v=7HfBJ9ink-Y

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Niklas »

Janne Nilsson skrev: 01 mar 2022, 00:28 Småbitar, mest tunt plastic card, fastnar som napalm på barn.

Janne Nilsson


Alltså... Jag är sällan särskilt känslig, och har rätt högt till tak, men är det bara jag som reagerar på liknelsen..!?

Nu känner inte jag dig Janne, men jag tycker det där är otroligt osmakligt, iallafall i min värld!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Låst