Tillfällig snökamouflage på Svenska militärfordon (specifikt HKP 4)

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Dan Kut
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Tillfällig snökamouflage på Svenska militärfordon (specifikt HKP 4)

Inlägg av Dan Kut »

Nja det jag EGENTLIGEN vill ha information om är en minnesbild jag har från mina tonår (1980-tal) på en svart-vit bild av en HKP 4 som sitter ute i skogen i ett vinterlandskap, MED tillfällig vit övermålningskamouflage där även rotorbladen var övermålade. Om det nu var i IPMS gamla hederliga "SKALA" tidning eller en publikation från "Svensk Flyghistorisk Förening" kommer jag inte ihåg. Finns det andra som kommer ihåg ngt liknande?

I första hand söker jag information om just HKP 4 i snökamouflage. Men efter 90 minuter Googlande kommer jag ingenvart. :(
HKP 4'n är splinterkamouflerad och har vita fält som jag tror/gissar är en tillfällig målarfärg då färgen inte jämt täcker ytorna (se exempel nedan). Det såg ut precis så som man gör med Armens fordon. I andra hand undrar jag om hur försvaret snökamouflerade fordon. iom att HKP4 är ett flygetyg så kan jag tänka mig att det finns strikta regler på vad och hur man målar en helikopter. Var det ARTF (Alkaline Removable Temporary Finish)? Eller brukade man använda utspädkrita? Varför var täckningen inte lika bra på 80-talet jämfört med modernare vinterkamouflage som täcker ytorna bättre än vad de gjorde på den gamla goda tiden.

Var eller vad ska man söka på för att få tag på information?

\\Dan

PS har redan skrivit till Arsenalen.se

Exempel på den typen av tillfällig snökamouflage som jag har i mitt minne. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Bild
Bygger alldeles för sakta..
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Tillfällig snökamouflage på Svenska militärfordon (specifikt HKP 4)

Inlägg av Nicklas Karlén »

Har inte sett något som skulle bekräfta detta, men jag har ställt frågan i den Hkp 4 grupp som finns på fejjan. Vita övningsmarkeringar förkom och det finns bild på detta i boken Kronmärk.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Tillfällig snökamouflage på Svenska militärfordon (specifikt HKP 4)

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har fått ett svar som leder frågan lite framåt. Det finns en Försöksrapport från FMV om maskering av Hkp 4 i vintermiljö. På en s/v bild av första sidan av rapporten så syns en Hkp 4 (Y 63) med vintermaskering, dock så är inte själv Hkp målad utan det är någon form av maskeringsmaterial/nät utformade som liknar "Viggen" kamouflaget men med vita fält. Rotorbladen ser ut att ha något som liknar en "strumpa" i vitt på varje blad.

Alltid något.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Tillfällig snökamouflage på Svenska militärfordon (specifikt HKP 4)

Inlägg av Lennart 12 »

På P 5 använde vi stora vita pappers ark för att tillfälligt kamouflera våra Strv 103, och tyngde dem med snö, det gjordes likadant med övriga fordon minns jag för tillfälliga platser i terrängen. Minns när jag var grabb, och bl.a Lansen planen stod uppställda under kamo näten som vid den tiden var närmare Kallax vägen, då satt stora vita tygremsor i näten vintertid. Har även sett bilder på detta .Vänligen kontakta F-21 museet vid tillfälle, det vet säkert . Skulle tänka mig att man gjorde samma lika med helikoptrarna. //Lennart
Dan Kut
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Tillfällig snökamouflage på Svenska militärfordon (specifikt HKP 4)

Inlägg av Dan Kut »

Nicklas Karlén skrev: 18 feb 2022, 23:18 ...dock så är inte själv Hkp målad utan det är någon form av maskeringsmaterial/nät utformade som liknar "Viggen" kamouflaget men med vita fält. Rotorbladen ser ut att ha något som liknar en "strumpa" i vitt på varje blad...
Ja nu börjar det likna något! :) Jag använder inte fejjan så värst mycket. Kanske 2 ggr / år. Kan du ge mig en länk eller ngt? Kanske finns det någon som har denna bild i .jpg eller om rapporten finns tillgänglig för allmänheten?

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
Dan Kut
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Tillfällig snökamouflage på Svenska militärfordon (specifikt HKP 4)

Inlägg av Dan Kut »

Lennart 12 skrev: 19 feb 2022, 15:08 ...Vänligen kontakta F-21 museet vid tillfälle, det vet säkert . Skulle tänka mig att man gjorde samma lika med helikoptrarna. //Lennart
Tack för tipset! Jag ska försöka.

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
Ingenjör AP
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
Namn: Anders P

Re: Tillfällig snökamouflage på Svenska militärfordon (specifikt HKP 4)

Inlägg av Ingenjör AP »

Vintern 83/84 fick vi instruktioner att kladda vitt på bilarna/pjäserna. Vitt på de ljusgröna och ljusbruna fälten, lämna svart och mörkgrönt orört.
Dan Kut
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Tillfällig snökamouflage på Svenska militärfordon (specifikt HKP 4)

Inlägg av Dan Kut »

Ja det verkar ju vara det generella som gäller. Vad var det för färg? Fick ni blanda den skälv? Vatten basread?
Bygger alldeles för sakta..
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Tillfällig snökamouflage på Svenska militärfordon (specifikt HKP 4)

Inlägg av Jan Gaude »

Jag vill minnas att vi blandade ihop kalk och vatten när vi vinter-kamouflage målade våra fordon.
Kalkfärgen tvättades/skrubbades sedan bort med rent vatten.
Dan Kut
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Tillfällig snökamouflage på Svenska militärfordon (specifikt HKP 4)

Inlägg av Dan Kut »

Jag tror att denna medtod med kalkfärg fortfarande används.
sphf.se
Bild

Dock ser jag mer bilder av fordon som är snökamouflerade med någon heltäckande färg. Det ser mer "professionellt" ut. Som får mig att undra om det verkligen är tillfälligt eller inte. Eller är nedastående fordon inte svensk (Norge/Finland)?
dagensinfrastruktur.se
Bild
Bygger alldeles för sakta..
Skriv svar