Funderingar om J 28A och J 28B.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Funderingar om J 28A och J 28B.

Inlägg av PederT »

Jag håller på med ett bygge av en J 28A i 1/48. I samband med bygget har jag gjort
ett par, i mitt tycke, märkliga noteringar. Nämligen att spv på 28A och 28B är lika, 9,37 m?
Hur kan detta förhållande vara möjligt? 28A lär ju ha rundade vingspetsar medan 28B har raka vingspetsar???
Jag utgår från att man inte byggt om vingen.
Nästa märklighet är höjden. Enligt tabell i Widfeldt/Halls bok är höjden som följer:
28A- 2,68 m, 28B- 1,88 m och 28C- 2,01 m. Konstigt minst sagt. Höjdskillnaden på 28A och 28B
skulle alltså vara 80 cm, medan 28C skulle vara 67 cm lägre än 28A????

Men jag antar att tryckfelsnisse har varit i farten här,
och för kännedom så är det samma tabell i den annars fina boken "Svensk Jetjakt"

//Peder
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Funderingar om J 28A och J 28B.

Inlägg av Stellan »

Tror, vet inte, men vill förstå det som att landställdbenen förlängdes lite från A till B. C var väl i huvudsak en B förutom en annan framkropp. Så någon decimeter kan väl tänkas skilja i höjd men inte 60-80cm. Ev brist på spännvidsskillnad kan tänkas härröra från ombyggda A som då har samma spännvidd som B....

Killgissar hårt nu :)
Stellan Schroeder Englund
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Funderingar om J 28A och J 28B.

Inlägg av jonaszett »

Spännvidden på J28A varierade...
Försata utförandet hade rundade vingspetsar, senare modifierades vingspetsarna till ett liknande utförande som J28B men J28A hade lite mindre spännvidd (någon cm)
Z
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Funderingar om J 28A och J 28B.

Inlägg av PederT »

Menar du att 28A med rundade vingspetsar hade mindre spv än 28B?
Eller menar du att 28A med modifierade vingspetsar, alltså raka, hade mindre spv än 28B?
Har du någon förklaring till de konstiga höjderna?

//P
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Funderingar om J 28A och J 28B.

Inlägg av Mats Averkvist »

Efter några år skall vingspetsarna ha bytts ut på J 28A så att de fick samma som 28B. Det är ju inte säkert att de blev lika långa pga infästning och vingspetsstruktur.
Höjden däremot kan knappast ha skilt så mycket.
Är på tjänsteresa just nu så kan inte kolla referenserna...
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Funderingar om J 28A och J 28B.

Inlägg av jonaszett »

PederT skrev: 14 feb 2022, 14:52 Menar du att 28A med rundade vingspetsar hade mindre spv än 28B?
Eller menar du att 28A med modifierade vingspetsar, alltså raka, hade mindre spv än 28B?
Har du någon förklaring till de konstiga höjderna?

//P
28A med modifierade vingspetsar, alltså raka, hade mindre spv än 28B (inte mycket mindre bara enstaka cm...)
Har för mig att uppgiften kommer från "Vampire - reaepoken av Bo Widfeldt, Åke Hall" eller någon av mina engelska Vampireböcker men jag har inte tid/lust att leta just nu.
Kan också ha fel (har haft det förut, för länge sedan....) :D :D :D
Z
Skriv svar