Bra aktuella modellbyggeböcker

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Bra aktuella modellbyggeböcker

Inlägg av Morgan »

Jag har den klassiska gula boken med röd text "Modellbygge", skriven 1981 av Albert Jackson och David Day, hemma. Den köpte jag under bokrean 1997.

Det är en jättebra bok, som innehåller massor av tips och tekniker, men den är ju samtidigt 40 år gammal och under dessa 40 år har tekniken utvecklats och tagit många stora kliv framåt.

Finns det några aktuella och likvärdiga böcker om modellbygge som är värda att inhandla?

Vänligen, Morgan
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Bra aktuella modellbyggeböcker

Inlägg av Lennart 12 »

Det finns ju bl.a denna i länken nedan. Men personligen så tror jag du kan gå efter ; Learning by doing" samt få tips råd och kunskaper av andra , bl.a här och annorstädes :) //Lennart
https://www.amazon.se/Model-Builders-Ma ... 5264&psc=1
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Bra aktuella modellbyggeböcker

Inlägg av Matajen »

Den här har jag. tycker den är en bra översikt: https://www.bokus.com/bok/9789172430570 ... -for-steg/
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Bra aktuella modellbyggeböcker

Inlägg av Horrocks »

Vill man ha lite mer omfattande böcker så är både Ammo by Mig:s Encyclopedia-serie och AK Interactives FAQ-serie bra, om än dyra.

https://www.migjimenez.com/en/publicati ... glish.html

https://www.military-modelling.com/a-58 ... modelling/
ShogunBallistic
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:26
Namn: Patrik Grundström

Re: Bra aktuella modellbyggeböcker

Inlägg av ShogunBallistic »

Jag köpte ett gäng Ammo-böcker och dom var mycket bra. Sen ska Rinaldi Press, https://www.rinaldistudiopress.com/, vara bra

Dock att täcka ALLT som Jackson&Day gör, det gör ingen :)
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Bra aktuella modellbyggeböcker

Inlägg av Morgan »

Tack för alla tips!

Då är alltså den gamla gula boken fortfarande konkurrenskraftig med andra ord.

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3656
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bra aktuella modellbyggeböcker

Inlägg av magnusf »

Får jag också vara med på ett hörn :) ?

Jag har ganska mycket böcker om modellbygge och ställde mig och plockade ut några favoriter. Vad gäller smakriktning på modellbygge så är vi ju ganska lika du och jag Morgan, det som är lite kul är att jag hellre läser om pansar och dioramor än om mitt eget huvudintresse flyg!

Så här följer favoriterna:
Bild
"How to build dioramas" är knappast att klassa som modern men den är fortfarande riktigt bra tycker jag. Och det finns tillräckligt med info om alla aspekter av modellbygge i den för att tilltala fler än dioramabyggarna. Jag har läst min många gånger, den handskrivna prislappen på 85 kronor sitter kvar, skulle gissa att årtalet är detsamma, 1985... Borde inte vara några problem att få tag på, om inte annat så second hand! Zaloga-boken är uppbyggd lite på samma sätt med tekniker, tips och tricks samt ett RIKTIGT BRA kapitel om "figurmålning för pansarbyggare", alltså inte figurmålning för figurmålare vilket är en helt annan sak... Samma sak gäller denna bok, tror den är ett tiotal år gammal men borde gå att hitta antingen second hand eller så lutar det nog mot återutgivning snart!

Bild
Och här är mina två flygfavoriter. "Scratch Built" är en fantastisk inspirationskälla med fina bilder på fantastiska byggen, jag är inte säker på att man kan ta till sig så mycket av tekniken (klart over-the-top) men det är snygga modeller och trevlig text. Dyker även den upp second hand. Den spiralbundna boken till höger går igenom diverse tekniker, till min glädje är dessutom alla modellerna i 1/72! Är man stenhård flygbyggare och vill skaffa EN bok som handbok i modellbygge tycker jag det är den här man ska skaffa, den är också nyast och borde vara lättast att få tag på.

Hälsningar

Magnus
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Bra aktuella modellbyggeböcker

Inlägg av Morgan »

I den klassiska gula boken med röd text, Modellbygge, så nämns en typ av kompressor, som går att pumpa upp lufttrycket i med en fotpedal, ungefär som en cykelpump. Denna borde bara mycket tystgående. Likaså nämns burkar med drivgas och reduceringsmunstycken.

Men som sagt, boken är 40 år gammal...

Jag flyttade till en ny lägenhet för ett par månader sedan och här är det mycket lyhört, så en traditionell luftkompressor kanske inte är ett jättebra alternativ med tanke på att den bullrar och vibrerar jättemycket.

Därför skulle dessa metoder kanske vara ett lite mer tyst alternativ till min luftspruta.

Men finns det fortfarande att få tag i?

Vänligen, Morgan
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Bra aktuella modellbyggeböcker

Inlägg av jonaszett »

Om du är bekymmrad över ljudet från din kompressor så köp en med"kylskåpskompressor"
Låter lika mycket som ditt kylskåp (förutom när den tryckaclastar vid stopp)
Z
Skriv svar