Ögonen behöver hjälp!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Stellan »

Ser att Classe i Sjön har läsglasögon +4, kan ju bli bra med vanliga brillor.
Stellan Schroeder Englund
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av F Porsche »

Nja jag menade inte att bygga i blindo och kolla på bilder i efterhand men man ser andra saker när man tittar på skärmen faktiskt.
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Spad16 »

Stellan:
Det har räddat mig många gånger, senast i förrgår, såg jag att jag glömt att måla svart längst in i luftintaget på en P-39 på foto, lätt fixat.
Pål: It's a deal!
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Lennart 12 »

54 " är en fin årgång :) //Lennart
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Proosen »

En tanke jag har haft men inte realiserat är att rigga en kamera kopplad till dator/skärm och sen se vad jag gör i storbild.
Blir nog en inlärningsperiod innan synintryck och rörelse är koordinerat men det borde bli skaplig förstoringseffekt.


/Niclas
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Knajd »

Jag har pausat allt tills jag fått hem mina förstoringsglas. Efter ögoningreppet försvann inte bara astigmatismen utan även förmågan att fokusera på väldigt nära håll som synfelet ironiskt nog gav mig. Vi får se hur mycket bättre fokuset blir på nära håll (om någonsin).

Jag ser i alla fall väldigt bra på 40 centimeter och längre bort men det är för petigt att måla figurdetaljer med utsträckta armar! :D
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ögonen behöver hjälp!

Inlägg av Stellan »

Knajd skrev: 23 jan 2022, 17:14 Jag har pausat allt tills jag fått hem mina förstoringsglas. Efter ögoningreppet försvann inte bara astigmatismen utan även förmågan att fokusera på väldigt nära håll som synfelet ironiskt nog gav mig. Vi får se hur mycket bättre fokuset blir på nära håll (om någonsin).

Jag ser i alla fall väldigt bra på 40 centimeter och längre bort men det är för petigt att måla figurdetaljer med utsträckta armar! :D
Precis, längre armar hjälper inte när jag vill komma närmare :)
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar