Mr Paint - egenskaper?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Mr Paint - egenskaper?

Inlägg av Matajen »

Jag har nyligen gjort bekantskap med Mr Paint för mitt bygge av Visby-korvett. En väldigt trevlig färg att spruta, tycker jag, och förstås bra att de har “äkta” kulörer, i detta fall Swedish Army Grey och Dark Grey. Jag har dock upptäckt några egenskaper jag inte är van vid från min standardfärg, Vallejo. För det första, inte särskilt bra att penselmåla då den är väldigt lös. Sen har jag också funderingar kring den kemiska sammansättningen. Det är ju en akrylfärg, men den är oerhört svår att rengöra jämfört med Vallejo, både airbrush och framförallt penslar. Jag har testat med både Airbrush Cleaner och Brush Cleaner, men ingen av dem funkar särskilt bra. Det jag upptäckt funkar är isopropanol. På temat med kemisk sammansättning har jag också noterat att om jag penselmålar MRP på Vallejo så löser den upp Vallejofärgen. Någon som kan förklara detta?
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mr Paint - egenskaper?

Inlägg av Urban Gardini »

MRP finns i två varianter, vilken av dem är det som du testat? Bägge är nämligen akryl. Standard MRP är cellulosabaserad och levereras i 30ml flaskor (glas eller plast) och vattenbaserad som levereras i 17ml droppflaskor. Personligen så har jag ingen erfarenhet av deras vattenbaserade men de bör fungera fint att rengöra med koncentrerad spolarvätska. Den cellulosabaserade löser mycket riktigt upp underliggande färg som inte är cellulosabaserad då den är så pass stark så den bryter helt enkelt ner vattenbaserad akryl. Den är absolut inte tänkt att användas med pensel då det är en "airbrush only" färg som är underbar att spruta. Rengöring fungerar ypperligt med Benco 14 (hundringen på Jula för en liter), se bara till att använda mask och evakuera ångorna med ett bra utsug när du sprutar den.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Mr Paint - egenskaper?

Inlägg av Matajen »

Det här var märkligt. Jag har nämligen köpt 30 ml flaskorna och så här stod det i beskrivningen:
“MR.PAINT is an acrylic colour designed for spraying with your airbrush. The colour is pre-thinned in preparation for immediate use. In case of further need, we recommend thinning the colour with our own MR. Thinner. The MR.Thinner can also clean your airbrush after use. For cleaning tools / kits we recommend our MR. Cleaner or another cleaner designed for cleaning airbrushes after using acrylic colours.”
På flaskan står det “acrylic lacquer”.
E9E21AAA-24D4-4012-B841-E24193948A09.png
E9E21AAA-24D4-4012-B841-E24193948A09.png (5.79 MiB) Visad 1917 gånger
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Mr Paint - egenskaper?

Inlägg av Matajen »

Ok, nu har jag läst lite noggrannare. Jag trodde akryl=vattenbaserad, men alltså inte.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mr Paint - egenskaper?

Inlägg av magnusf »

Ett tips när det gäller Mr Paints lackfärger: det går utmärkt att göra rent sprutan med T-Röd så slipper man thinner i den delen av processen!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mr Paint - egenskaper?

Inlägg av Urban Gardini »

Matajen skrev: 16 jan 2022, 15:20 Ok, nu har jag läst lite noggrannare. Jag trodde akryl=vattenbaserad, men alltså inte.
Ett vanligt missförstånd. Akryl är själva färgpigmentet och inte själva mediumet som fungerar som bindemedel, därav så har du tre sorters akryl. Vatten, alkohol och cellulosabaserade.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Mr Paint - egenskaper?

Inlägg av Spad16 »

Tack Magnus, det tipset var guld. Jag har kört med thinner, ska prova med enbart spolarvätska. För övrigt tycker jag så mycket om MRP färgerna, att jag helt övergett alla andra.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Mr Paint - egenskaper?

Inlägg av Matajen »

Testade T-Röd igår och det funkade kanon. Både billigare och trevligare att hantera än thinner!
Skriv svar