Vad använder ni som extra vikt

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Vad använder ni som extra vikt

Inlägg av Fenix »

Vad använder ni som extra vikt när modellen kräver det? Jag har testat med blysänken från min fiskeutrustning och tyckte inte det var något, för det första gick det åt så många och för det andra var det svårt att få plats med dom i vissa modeller. t.ex. så har jag en 747 SCA i 1/144 (dock kommer inte just den bli en SCA utan en passagerarvariant från Pan Am) där ritningen säger att man ska ha en vikt på 25g.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Vad använder ni som extra vikt

Inlägg av Morgan »

På min 1:72 Tarangus J 29B Tunnan använde jag tillplattade luftgevärskulor, som limmades fast på lämplig plats och i tillplattad form inte tog så mycket plats.

Vänligen, Morgan
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Vad använder ni som extra vikt

Inlägg av Nicklas Karlén »

Blyvikter från Biltema, billigt o bra. Går utmärkt att forma med en hammare om man vill ha en annan form, t.ex platt :D . Jag limmar dom med vanligt trälim så får man inga problem med att plasten reagerar.

https://www.biltema.se/fritid/fiske/fis ... 2000017487

Det finns även vissa specialprodukter typ, lera som har metallpartiklar och liknade i mobellbyggare världen men hittills har jag aldrig stött på att jag har behov av sådant. Enda problemet jag har haft är en Classic Airframe Vampire där jag till slut hälld små blyhagel in i den öppna cockpiten och skakade ner i nosen. :roll:

//Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vad använder ni som extra vikt

Inlägg av Urban Gardini »

Deluxe Materials Liquid Gravity och tunt CA-lim, är det extremt svårt att rymma nosvikten som exempelvis på B-25J glasnos, B-24 eller F7F och liknande så använder jag tungstensputty som är betydligt tyngre än bly. Finns det gott om plats så är luftgevärskulor vettigast, speciellt då 4,5mm Diabolokulor som är enkla att platta till med tången.

Använd INTE vitlim till att limma bly då blyet kan utveckla blypesten.
Använd inte "begagnat" bly såsom begagnade däckbalanseringsvikter då de löper hög risk för att utveckla blypesten.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Vad använder ni som extra vikt

Inlägg av Mats Averkvist »

Bly från gamla blykablar.
Brukar fästa med Araldit.
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Vad använder ni som extra vikt

Inlägg av hanfeh »

Är det ont om plats så är volframgranulat perfekt. Densiteten på volfram 19,25 jmf med bly 11,35. Används mycket inom modelljärnvägshobbyn och finns t ex hos https://www.svlv.se/skultorps-vagn-lokv ... t-100-gram
Både bly och volfram är giftiga metaller vilket du måste ta hänsyn till vid kassation av modeller.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Vad använder ni som extra vikt

Inlägg av AndersR »

Jag har använt innehållet från vikter man fäster runt hand- och fotleder vid träning.
Den jag använde var fylld med tunna små brickor som var lätta att hälla in i ett utrymme och fixera med t.ex. vitlim.
Vet inte vad det är för material men upplever det som tyngre än bly.

Liknande dessa:

Bild

Och priset, en hundralapp för 3 kilo, känns svårslaget.

https://www.biltema.se/fritid/traning/s ... 2000041466

/Anders
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Vad använder ni som extra vikt

Inlägg av Janne.S »

Jag använder lera :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Vad använder ni som extra vikt

Inlägg av Spad16 »

Jag har fortfarande blyfolie från vinflaskor från 80-talet, limmar med CA, funkar utmärkt.
/Neil
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vad använder ni som extra vikt

Inlägg av Urban Gardini »

I de fall det är dåligt om plats för nosvikt så använder jag tungstensputty som är betydligt tyngre än bly. Annars så blir det DeLuxe Materials Liquid Gravity som är enkelt att fylla exempelvis noskoner med och försegla med ett tunnflytande CA-lim. Finns det gott om utrymme så kommer man långt med luftgevärsammo såsom Diablokulor som man plattar till med en tång. Återigen så limmar jag med CA-lim för att undvika risken med blypesten som om man har otur kan aktiveras av vattnet i vitlim. Samma sak med begagnat bly såsom balanseringsvikter till hjul med mera som har varit utsatt för vädrets makter då det bara är en tidsfråga innan blypesten slår till och spränger modellen inifrån i takt med expansionen. Begagnat bly bör smältas om innan det används.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar