F6F Hellcat-byggsatser i 1:72?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

F6F Hellcat-byggsatser i 1:72?

Inlägg av Morgan »

Jag har plötsligt blivit sugen på att bygga en F6F Hellcat i min favoritskala 1:72, särskilt efter att förra året ha fått ihop men brittiska F4F Marlet IV med infällda vingar.

Det skulle vara kul att även bygga en Hellcat i US Navy- eller USMC-tjänst och på den använda nedskjutningsflaggorna ifrån min Airfix Wildcat-byggsats och på så sätt skapa ett flygplan tillhörande ett fiktivt flygaress, så att säga en Hellcat som får symbolisera alla Hellcat-piloter i PTO under VK2.

Finns det en fin sådan byggsats som går att bygga med infällda vingar?

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: F6F Hellcat-byggsatser i 1:72?

Inlägg av magnusf »

Eduards Hellcat är superfin men det går inte att bygga den ur lådan med uppfällda vingar. Kan du tänka dig att bygga med vingarna i flygläge så kan jag helhjärtat rekommendera modellen!

Samma sak gäller Italeri/Revell, inte fällbart där heller.

Hälsningar Magnus
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: F6F Hellcat-byggsatser i 1:72?

Inlägg av Morgan »

Tack Magnus,

då går det säkert att försiktigt skära längs med panellinjen precis där vingen fälls in för att simulera lite extra slitage just på det stället.

Du gör jättebra reklam för Eduards Hellcat, jag var helnöjd med min Fw 190F-8 från dem så chansen är stor att det faktiskt blir den.

Vänligen, Morgan
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: F6F Hellcat-byggsatser i 1:72?

Inlägg av Andre B. »

Den enda Hellcat'en jag vet om som är byggbar med infällbara vingar är den från Dragon. Men den är sällsynt och inte särskilt billig.

Däremot finns det ett litet "kit" för oss som vill bygga eduard med infällda vingar.

http://www.wolfpack-d.com/catalog/htm/wp72061.html

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar