Airbrushproblem

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Airbrushproblem

Inlägg av Matajen »

Jag har en Evolution 2 in 1 som normalt funkar bra. Oftast kör jag vattenlösliga färger, men nu har jag sprayat med Mr Surfacer. Trots flera försök med noggrann rengöring så kan jag inte få sprutan att funka igen. Det bubblar i koppen och innehållet sipprar ut därfram. Har lösningsmedlet månne förstört någon packning? Jag vill minnas att den ska vara lösningsmedelresistent, men kanske Mr Color Thinner är särskilt aggressiv?
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Matajen »

Ska tillägga att detta hände med min 0,4 mm nål. När jag byter till 0,2 mm så funkar det fortfarande.
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Michael »

Hejsan

Bild

Har du också bytt 'framändan' (nr 1 på bilden). De borde ha olika stora hål beronede på om man använder 0,2mm eller 0,4mm nål/munstycke.

Eftersom luften tar sig till färgkoppen så kan den bara komma två vägar. #1 via framändan på munstycket ifall hålet är för litet i framändan.
#2 via bakändan av munstycket om pakningen sitter dåligt eller har trillat låss.

Ifall det har blivit färg kvar inne i munstycket så kan detta påverka eftersom nålen då inte går i botten. Brukar lösa detta problem med att lägga munstycket i Mr Color thinner för en stund och sedan peta försiktigt med nålen.

Michael
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Urban Gardini »

Alla berörda packning är PTFE (Teflon) så de har inte tagit skada. Det är mest troligt så att du inte riktigt har fått rent mynningen på munstycket eller blandat ihop grejorna.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Matajen »

Jo, jag är säker på att jag har rätt delar. Det funkade när jag körde Mr Surfacer. Jag hade lite problem efter första sprutningen med Mr Surfacer, men jag lyckades till slut få det att funka, men alltså inte efter andra gången. Jag har också lagt smådelarna i Mr Color Thinner för att allt ska lösas upp, men jag har alltså inte lyckats. Jag har en känsla av att problemet ligger i punkten 2 i Michaels bild, dvs att jag inte får riktigt tätt av någon anledning. Munstycket har jag rensat mycket nogrannt, så jag tror inte det är blockerat.
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Michael »

En grej till som jag själv stötte på, färgen samlades i hålet var pil #1 pekar. Såg ok ut men först då jag rejält gnuggande upp det med lösningsmedel som låssade färgen runt kanterna. En vanlig öron topps passar precis mellan 'hornena'

Michael
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Matajen »

Efter att ha studerat ämnet på Youtube och efter att haft samma problem nu med 0,2-nålen, så är min slutsats att det är packningen 2 som behöver bytas. Jag fick nämligen bubbling även med denna nål och vände då packningen. Då funkade det igen. Så det blir en liten renovering bestående av rengöring, smörning och packningsbyte.
Skriv svar