Hannants och moms

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hannants och moms

Inlägg av Björn B »

Hur är det nu när Hannants skickar till EU.
Tar dom hand om den svenska momsinbetalningen eller är det fortfarande Postnord?
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Hannants och moms

Inlägg av hanfeh »

Hannants lägger inte på någon moms. Se beskrivning. 75 kr tar tullen för hanteringen av försändelsen om varuvärdet är mindre än 1 600 kr.

Ordering from the UK has changed. It is now like ordering from America, Japan, Ukraine, China etc
Our customers in the EU no longer have to pay UK VAT/Sales tax. The 20% tax has been removed from our prices
(Not from book prices because there has never been tax on books)
So our prices are MUCH lower than they were in 2020.
BUT when it arrives in your country you should have to pay a charge consisting of your countries tax rate and probably a carrier handling/charging fee as well.
Please expect to be to have to pay a charge. If you do not want to pay this charge please do not order. Possibly you will not be charged but please expect to pay a charge before your parcel is delivered.
Please note, if the fees are not paid and the parcel is returned to us incurring charges from the carrier, these will be deducted from any refund.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hannants och moms

Inlägg av Björn B »

Det var det jag var rädd för. Då gäller det att hitta Falconhuvar inom EU.
Pål Björkman
Inlägg: 242
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Hannants och moms

Inlägg av Pål Björkman »

Njae Moms på böcker eller inte. Jodå 4 kr i tull och 75 kr för att Postnord hanterar befordran trots redan erlagd premieporto.
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Hannants och moms

Inlägg av EMP »

Vet att detta specifikt gällde Hannants men tycker nedanstående ändå kan vara bra information att känna till:

Ett litet varningens ord rent allmänt om det där med momsbetalningar som går via butiken man handlar från (gäller inte någon specifik butik eller hemsida). Funkar allting perfekt och tullhanteringen får in rätt information och systemet förstår att avgifterna redan är betald så fungerar det smidigt. Anser inte tullhanteringen att rätt dokumentation finns eller systemet krånglar så debiteras momsen och avgifterna en gång till. Har råkat ut för detta nyligen vid köp där moms betaldes vid köpet, varorna anlände i tullhanteringen, rätt dokumentation fanns inte i systemet/på paketet och då blev det så vackert att betala momsen en gång till + hanteringsavgift.

Det har också blivit tuffare hantering av paket där tulldeklarationen saknar information eller inte är helt tydlig. Tidigare kontaktade tullen mottagaren för att komplettera uppgifter (t.ex. saknades värde på tulldeklarationen var det inte helt ovanligt att bli ombedd att lämna in kvitton). Nu returneras paketen direkt till avsändaren om antal, detaljerad beskrivning (inklusive material) och värde inte finns tydligt angivet på svenska eller engelska.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Hannants och moms

Inlägg av Niklas »

Pål, svenska momsen på böcker och tidningar är väl 6%, om jag minns rätt, så att tullen gör ett momspåslag är nog helt i sin ordning. Däremot kan man ju ha åsikter om Postnords 75kr för intullningen av försändelsen när momsen/tullavgiften är så lite som 4kr. Det avser ju bara själva hanteringen, att Postnord har Tullverkets delegering att sköta intullning av vissa försändelser...
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Hannants och moms

Inlägg av Spad16 »

Tack för varningen Emma, bekräftar vad jag själv har tänkt. Jag handlar inte alls i England längre, inte heller Kina och USA. Bara EU känns som det funkar. Mitt enda problem med det, är att jag behöver en billig 12v miniborr, finns inte att få tag i Europa längre, vågar man handla en sån i Kina?
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hannants och moms

Inlägg av Björn B »

Det mesta på amazon.se verkar komma från Kina.
Apropå miniborr, undrar om denna är laddbar eller drivs genom USB-sladden: https://tinyurl.com/yckwmdv6
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Hannants och moms

Inlägg av Spad16 »

Hej Björn, Det var intressant, jag vill ha nåt som går att koppla till en tågtransformator, förr fanns det billiga batteridrivna . På senare år har Kjell & co haft en som man kan kapa sladden på och koppla till transformatorn. Jag vill ju kunna få ner varvtalet till nästan noll. Undra om man kan koppla en sån till en tåg transformator som ger 12v, usb är på 5v. Risken är att den inte håller särskilt länge?
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hannants och moms

Inlägg av Björn B »

Jag har beställt en så får jag se om en månad eller två (när den levererats) om det är något att ha. Den ska ju ha tre olika hastigheter i alla fall.
Har en liten maskin från Minicraft nu men den verkar hålla på att ge upp. Den går på 12V och jag skulle vilja ha en ny. Dremel och liknande känns för stora och otympliga.
Skriv svar