Färg hjulhus Viggen?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Färg hjulhus Viggen?

Inlägg av Anders.Edblad »

Den här bilden har jag tagit på det främre hjulhuset på en av de Viggar som står på F-15 fina museum.
Främre hjulhus.jpg
Främre hjulhus.jpg (193.1 KiB) Visad 1191 gånger
Det är på den här Viggen.
Viggen F-15.jpg
Viggen F-15.jpg (90.73 KiB) Visad 1191 gånger



Men jag har sett bilder på den AJ Viggen som står på Aeroseum där är nästan hela hjulhuset grönt.
Är det någon som vet varför det skiljer?

Anders E
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Färg hjulhus Viggen?

Inlägg av Janne.S »

Fin bild!
Det är ont om så fina bilder på hjulhus, jag använde referenser från aeroseum och målade mitt hjulhus grönt, det verkar som båda varianterna funnits.... grönt eller anodiserad aluminium/grått
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Färg hjulhus Viggen?

Inlägg av Anders.Edblad »

På den Viggen som står uppställd på Flygvapen museum är hjulhusen gröna men jag har flera bilder på metallrena hjulhus. Det är säkert som du skriver att det finns olika varianter. I Duke Hawkins bok om Viggen finns det många bra bilder på hjulhusen där är de också gröna.
Jag håller också på att bygga JetMads Viggen och kommer att måla det främre hjulhuset grönt. En rolig modell att bygga men den är absolut inget weekend bygge!

Anders E
Skriv svar