Märkningsfråga!!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Märkningsfråga!!

Inlägg av PederT »

Jag har en fråga angående kronmärken på ovansidan vingarna på fpl 29.
Jag har läst mig till att dessa kronmärken inte var målade på vingarnas ovansida
vid leveransen till FV. Skälet anges vara av ekonomisk art.
Men, när målades dessa på? Jag har studerat foton mm, men blir inte mycket
klokare för det.
Finns det någon som vet?

//Peder
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Märkningsfråga!!

Inlägg av Stellan »

OM de målades på så var det på flottilj. Många divisioner tycks dock aldrig fått dem påmålade varför man ofta ser många utan. Någon stans i bakhuvudet så tror jag mig kunna sammanfatta att S 29 på F 21 hade, camouflerade J & S 29 hade det inte, S 29 på F 11 hade det ej, J 29F på MFD hade, A 29 på F 6 hade ej, J 29F "alltid" hade, J 29 på F 10 hade, A 29 på F 7 tycks ej haft, J 29 på F4 tycks ha haft, F3 ja, ocamouflerade samt camouflerade på försök på F 13 hade, J 29 på F 20 hade, J och S 29 på F22 hade UN-märkning x6, Österike hade rödvit märkning x 6, J 29B på F 16 med svarta övningsmärkningar på vingarna tycks ej haft kronmärken.

Sammanfattningsvis: försöksplan, nylevererade eller tidigt i leveransen och vissa flottiljer hade ej kronmärken.

Ovanstående uppräkning är ingen lag, bara observation av foton i diverse böcker.

Är det någon specifik version, flottilj eller tidpunkt du undrar över?
Stellan Schroeder Englund
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Märkningsfråga!!

Inlägg av PederT »

Tack för svar Stellan!
Jag är på gång att märka en J 29E från F 3. Jag har tänkt att märka den
som F 3 gul Petter, 29448, med gula stripes på sidroder och och höjdroder. Det är en märkning som finns på
Bergwalls ark "Tunnan part II". Den maskinen blev färdig E-moddad 551214 enligt tabell.
Funderingen var om den fick kronmärkena på vingens ovansida i samband med E-modden.

//Peder
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Märkningsfråga!!

Inlägg av Stellan »

Aha, ja den är ju läcker!

Tittar på flygetyg i Nordic Airpower 29 Tunnan, F 3 med randiga roder och ser....inte mycket. Ovansidan av vingen är precis så att det inte rikitgt syns vad som är märkt på motsvarande plats där kronmärket ska sitta. Dessutom blänker det. Man kan ana att det eventuellt inte är något märke där med lite fantasi. Ehem.. Andra bilder där ränderna på fenan saknas så har de kronmärken.

Tycker du ska sticka ut hakan och skippa kronmärket. Gör du fler 29:or så blir det lite skillnad dem emellan. Skulle du dock ha kronmärken så bli det ju i alla fall efter hur regelboken sade.
Stellan Schroeder Englund
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Märkningsfråga!!

Inlägg av PederT »

Tack igen, jo den är ju läcker, tror jag gör som du föreslog och skippar kronmärken på ovansidan.
De går ju alltid att peta dit om någon skulle ha alltför stora synpunkter, eller ovedersägliga bevis
kommer fram om att det ska vara märken på ovansidan.

//Peder
Skriv svar