Figurmålning, vad rekommenderar ni?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Figurmålning, vad rekommenderar ni?

Inlägg av Niklas »

Hej!

Om man ska försöka ge sig på det här med figurmålning, vilka färger är det som gäller då? Figurerna är typ goblins, dvärgar, World of Warcraft-inspirerat tema, och liknande.

Vad behöver man i form av penslar, vad är en bra laguppställning som duger till en början? Vad behöver man utöka med på sikt?

Kan man kanske rent av dra nytta av en färgspruta på nåt sätt?

Jag vet att ni finns där ute, ni som kan allt och lite till om sånt här! Fram med era bästa nybörjartips!

PS. Frågar åt en vän... DS. ;)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Figurmålning, vad rekommenderar ni?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,
Inte för att jag har någon direkt kunskap att bidra med men då jag själv gått i figurmålningstankar har jag använt mig av Youtube, vilket varit riktigt inspirerande! Hittar man bara rätt klipp gås allt igenom: lämpligt material, lämpliga typer av färger, lämpliga nyanser och givetvis sekvenser där själva målandet visas. Kan varmt rekommenderas! Om inte annat som komplement till böcker, samtal och dialog här på forum.
MVH
Rickard
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Figurmålning, vad rekommenderar ni?

Inlägg av Horrocks »

Själv en glad amatör på området, men det jag snappat upp efter ett par figurmålningskurser och egna försök på ett antal figurer:

- Bra penslar. Winsor & Newton serie 7 brukar betraktas som bäst, men finns andra bra mårdhårspenslar

- Färg - Vallejo är trevlig att måla med, men blir inte helt matt när den torkar så man kan behöva blanda i mattmedel eller mattlacka efteråt. Citadel är lite bättre i det avseendet.

- Har haft stor nytta av ett par böcker, bl a dessa:
51THskK1FKL._SX258_BO1,204,203,200_.jpg
51THskK1FKL._SX258_BO1,204,203,200_.jpg (16.26 KiB) Visad 2850 gånger
51TW9K5hn0L._SX349_BO1,204,203,200_.jpg
51TW9K5hn0L._SX349_BO1,204,203,200_.jpg (30.91 KiB) Visad 2850 gånger
- Måla i många lager eller steg, med lätt ändring av nyansen med ganska väl utspädd färg för highlights resp skuggningar. Ju fler steg man orkar/klarar, desto bättre.

- Färgspruta har begränsad användning, men jag använder den i bland för att "fuska" genom att lägga filter för att få färgerna att smälta ihop, speciellt på stora ytor., tex ryggparti på figurer.
Senast redigerad av Horrocks den 03 nov 2021, 20:19, redigerad totalt 1 gånger.
ShogunBallistic
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:26
Namn: Patrik Grundström

Re: Figurmålning, vad rekommenderar ni?

Inlägg av ShogunBallistic »

Jag målade en hel del figurer (började under en tid som arbetslös) och kan bara säga att Citadel/GW ska man hålla sig ifrån. Visst, bra färger, men burkarna gör att de torkar ut jättefort. Jag har nog kastat 50 burkar (à 30 kr stück).

Idag hade jag nog tagit Vallejo, Ammo, AK, Scalecolor eller varför inte Hataka red Line? Alla är dessutom billigare än Citadel.

Citadel kör steeenhårt med sin base, layer, shade-modell, men med färger från de ovan kan man göra bättre ifrån sig. Oilbrushers som man späder i thinner är tex en mycket bättre shade än citadels system. Man har en bättre kontroll och resultatet blir bättre. Lägg bara klarlack på före oljefärgen.

Airbrush kan man ha till zenithal highlights, lack eller primer, men då duger även vanliga sprayburkar.

Sen finns ju appar! Paint rack är oumbärlig och ett måste IMHO, sen har Citadel en egen som man kan ha som referens om man är osäker.

Lycka till!
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Figurmålning, vad rekommenderar ni?

Inlägg av F Porsche »

Om du går på Vallejo och liknande färger, köp en skakare !
Man spänner fast flaskan och låter maskinen skaka i 15, max 20 sekunder och sen har du en underbar färg att måla med.
Tobias_B
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2021, 11:52
Namn: Tobias Björkman

Re: Figurmålning, vad rekommenderar ni?

Inlägg av Tobias_B »

Kan hålla med Shogun om Citadel. Målade GW-figurer för en massa år sedan, sedan Flames of War. Gick då över mera till Vallejo. De var både billigare och torkade mindre. Kan man lösa de två problemen så duger de. Men framförallt priset är svårt att lösa.

Ja, bra penslar, You Tube och övning är nog det som känns som top tips. Har man ingen airbrush och skall "bara" måla gubbar - vänta med den investeringen? Det är långt ifrån det viktigaste.
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Figurmålning, vad rekommenderar ni?

Inlägg av Proosen »

Allt handlar mer om personliga preferenser tänker jag, höll på i två år att försöka knäcka koden till Vallejo.
Gav bort skiten till slut då jag aldrig fick ordning på det, inte sonen heller.
Upplevde väldigt inkonsekvent beteende från dem som var frustrerande.

Jag kör nu med Citadel och har burkar som är runt 10 år gamla. Visst är de lite meckiga jämfört med Vallejos finurliga flaskor men gör man bara rent i korken då och då är det inga större problem med uttorkning.
Citadel tål dessutom ganska mycket heta grejer när de torkat, inga problem att dra på t ex klarlack från Hagman eller SprayMax.

Så, mitt bästa tips är att testa lite olika fabrikat och se vad som passar bäst. Det finns en hel del roligt där ute, själv tänkte jag testa Green Stuff World nästa gång det blir påfyllning i den alltid växande samlingen färg burkar.

Sist lite vad jag och sonen gjort med Citadels system. Ork och brutta är mina, demonen sonens alster.

/Niclas
IMG_20190914_084800.jpg
IMG_20190914_084800.jpg (584.45 KiB) Visad 2698 gånger
IMG_20191021_170952.jpg
IMG_20191021_170952.jpg (639.23 KiB) Visad 2698 gånger
IMG_20180907_153629.jpg
IMG_20180907_153629.jpg (1.1 MiB) Visad 2698 gånger
Ingenjör AP
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
Namn: Anders P

Re: Figurmålning, vad rekommenderar ni?

Inlägg av Ingenjör AP »

Alltför snabbt torkande burkar? Jag brukar förvara alla burka uppochner, så blir det tätare.
Skriv svar