Mig 15

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Håkan Eriksson
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 aug 2016, 20:41
Namn: Håkan Erilksson

Mig 15

Inlägg av Håkan Eriksson »

Har planer och bygga en polsk Lim-2 (Mig 15 Bis) som landade i Halland 1957 .
Det finns två dokumentärer på radions P 4 att lyssna på.
Är det någon som har koll på hur en Lim-2 har för färg i cockpit ?

Mvh Håkan Eriksson Mölndal
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Mig 15

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har ett par färgbilder på en Lim-2 cockpit.
Där är sidopanelerna, stolen grå, instrumentbräda och styrspak svarta.
Dom finns i Walk around Mig-15 Fagot. squadron/signal publications.

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mig 15

Inlägg av Björn Fransson »

Lim-2 hade samma färg i cockpit som MiG-15. Alltså en ljust blågrå nyans, inte helt olik RAF Ocean Grey. I övrigt precis som Anders skriver, dock tror jag att stolen är i samma gråblå som resten. Men har du, Anders, en tydlig bild som visar på något annat ska jag inte säga emot.

Dock ska sägas att när det gäller gamla östkärror rent generellt, kan färger och nyanser variera en hel del från fabrik till fabrik och från individ till individ. Den klassiska cockpit-turkosa t ex, finns i flera olika varianter. Och hjulbrunnarna på t ex en MiG-21 kan vara i minst tre olika färger, grågrön, ljusgrå och cockpit-turkos.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Mig 15

Inlägg av Anders.Edblad »

Björn, jag skrev lite otydligt. På bilderna har stolen samma grå färg som sidopanelerna.
Skyltarna i cockpit är både på Ryska och Polska. (Svårt att efterlikna i 1/48 eller 1/72)

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mig 15

Inlägg av Björn Fransson »

Anders: Nja, det är jag som inte kan läsa. :D Du skriver ju ingenstans att det är olika färg på stol och sidopaneler. Men jag kan ju komplettera med att egentligen kan man säga att hela cockpit är i den blågrå nyansen (som för övrigt finns hos Mr Paint), utom instrumentpanelen och spaken.
Skriv svar