Blandade frågor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Blandade frågor

Inlägg av Fenix »

1, Är Special Hobby och Tarangus Viggen i 1/72 samma modell?
2, Jag har köpt Tamiya's "Smink set" för "bränd" metall och det finns 2 "burnt" metal en röd och en blå när ska man använda den röda och den blåa eller ska man använda båda samtidigt?
3, Kan 3:dje part Viggen delarna för Taranagus/Special Hobby Viggarna användas på hellers modell eller skiljer de för mycket från varandra?
4, Är det någon skillnad exteriört på SF och AJSF förutom F21's Jaktviggen kamouflage?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blandade frågor

Inlägg av magnusf »

Jag kan hjälpa till med svar på fråga 1: JA, det är samma modell!

Jag kan också gissa på fråga 3: det borde funka men man får nog vara beredd att fila lite, antingen på modellen eller delarna. Jag har dock inte provat själv!

Hälsningar

Magnus
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Blandade frågor

Inlägg av Knajd »

2. Det beror på hur metallen på förebilden ser ut. Utblås på flygplan får inte samma missfärgningar som rören på en motorcykel till exempel.
4. AJSF har små yttre skillnader mot SF. Jag tror det påtagligaste var att AJSF kunde bära modernare Sidewinders (precis som AJS och AJSH). Det var sällsynt att de bar annan beväpning men det kanske också uppdaterades.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Blandade frågor

Inlägg av Fenix »

Jag undrar för jag köpte Tarangus SF 37 i 1/72 och det var med målnings alternativ och dekaler för F21's Grå/Grå SF 37 och jag har för mig att de Grå/Grå SF 37orna var AJSF det fanns även märkning och målning för en F17 kärra och en från F13 så vad jag undrar egentligen, är modellen i lådan en SF eller en AJSF?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blandade frågor

Inlägg av Björn B »

Det är väl ingen utsendemässig skillnad i 1/72 så båda versionerna går bygga eftersom det bara blir dekalerna som skiljer.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Blandade frågor

Inlägg av Urban Gardini »

AJSF och SF har väl helt olika nosparti då SF har kameranos medan AJSF har radarnos och måste fota med poddar.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Tobias_B
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2021, 11:52
Namn: Tobias Björkman

Re: Blandade frågor

Inlägg av Tobias_B »

Nej nej, AJSF är den uppdaterade SF under AJS-programmet.

Har inte AJSF en antenn på ryggåsen? kan komma ihåg fel. Men isf får du nog den i boxen.

AJSF kunde inte, vad jag vet, bära annat än RB 24, RB 24J och RB 74. Det fanns planer på fler grejor och det cirkulerar inkorrekta "Vapenalternativs-diagram". Men De var robotar, motmedel och kamerakapslar. Emil Lindberg har bra diagram på det där.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Blandade frågor

Inlägg av Urban Gardini »

k, en djungel är vad det är...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Tobias_B
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2021, 11:52
Namn: Tobias Björkman

Re: Blandade frågor

Inlägg av Tobias_B »

Kanske. Men SF --> AJSF
SH --> AJSH
AJ --> AJS

- under AJS-uppgraderingen. makes sense. ;)
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Blandade frågor

Inlägg av bergwall »

Frågan är om yttre vingbalkarna R7H (höger) resp R7V (vänster) verkligen var aktiva och kunde användas innan AJS(F&H) uppdatering? De är omärkta (JA undantagen) och var från början avsedda för RB 27 men den blev inte heller introducerad som det var tänkt.
Skriv svar