"sota" fenan på Tornado

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

"sota" fenan på Tornado

Inlägg av Fenix »

Jag håller på och bygger en Tornado från Luftwaffe (1/72) och på de flesta bilder jag sett på den individen (43+50) jag planerar att göra har den en kraftigt "nersotad" stjärtfena hur gör man den effekten på lättaste sätt på en 1/72 modell bör också tillägga att jag aldrig gjort något sådant förut, för jag har aldrig bryt mig om sådant förr och tänkte det skulle vara kul att testa på denna modell (har en till obyggd Tornado om något skulle gå ofixbart galet på första försöket :lol: )
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: "sota" fenan på Tornado

Inlägg av Urban Gardini »

En Tonka är antingen nymålad eller nersotad på fenan. Det kommer sig av reverseringen av utblåset i samband med landning. Har du airbrush så är det enkelt att bygga upp med tunn gråsvart färg till dess önskad effekt är uppnådd. Annars så kan du bygga upp sotet med oljefärg och pensel. Det kan även fungera genom att du arbetar in pigment med en stompf eller liknande.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: "sota" fenan på Tornado

Inlägg av Fenix »

Jag har en väldigt basic färgspruta utan så jättemycket möjligheter att styra färgen som kommer ut, har dessutom bara använd sprutan för att sprutmåla stora ytor så jag vet inte om jag har tillräckligt med erfarenhet. Vad är en stompf?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: "sota" fenan på Tornado

Inlägg av magnusf »

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stompf?wprov=sfla1 Finns i konstnärshandeln eller kanske på Panduro!

Hälsningar Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: "sota" fenan på Tornado

Inlägg av Lennart 12 »

Jag sprutmålade sotningen på min Tornado efter foton jag tog ute på F-21.På det flesta så gick det som ett brett svart band diagonalt på fenan. De går säkert att svampa försiktigt också. Men överlag så är det väldigt sotsvarta . :) //Lennart
Bild
Bild
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: "sota" fenan på Tornado

Inlägg av Niklas »

Tunna lager med färgsprutan lär nog vara det som funkar bäst gissar jag med. Men det finns ju Tamiyas "sminkset" också. De har ett med "soot", vill jag minnas. Leta reda på ett sånt och bygg upp effekten du eftersöker gradvis, så tror jag det kan bli bra också.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: "sota" fenan på Tornado

Inlägg av Fenix »

Niklas skrev: 13 okt 2021, 17:25 Tunna lager med färgsprutan lär nog vara det som funkar bäst gissar jag med. Men det finns ju Tamiyas "sminkset" också. De har ett med "soot", vill jag minnas. Leta reda på ett sånt och bygg upp effekten du eftersöker gradvis, så tror jag det kan bli bra också.
Några tips om var jag kan hitta detta "sminkset"? Jag har fått förslag om det på andra forum också. Finns det någon svensk återförsäljare web eller fysisk butik?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: "sota" fenan på Tornado

Inlägg av Nicklas Karlén »

Rebell Hobby har detta set i lager, 119 kr. Det funkar väldigt bra.
//Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: "sota" fenan på Tornado

Inlägg av Johan Elvin »

Torrpastelkritor funkar också. År nog ungefär samma sak som tamiyas sminkset.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: "sota" fenan på Tornado

Inlägg av Niklas »

Torrpastell funkar absolut, men det är lite mer "fäste" i Tamiyas sminkset. Jag upplever att effekten av torrpastell gärna minskar lite när man läger på ett lager mattlack över. I det avseendet är Tamiyas set snäppet bättre.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar