Har ni hört talas om skala 1/18?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Dan Kut
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Har ni hört talas om skala 1/18?

Inlägg av Dan Kut »

Efter typ 40+ år som modellbyggare hadde jag alldrig hört talats om denna skala. Uppenbarligen finns det en uppsjö av skala modeller. Det är lite blandning av leksak och samlingsmodell. Vissa modeller är bättre än andra men jag blev imponerad iaf. På senare tid har jag funderat mer på att bygga större skalor och när jag såg nedastående visning av en Fw-190 vattnades det riktigt i munnen. Iderna bara sprutade ut om hur jag skulle modda den! ;)

Fattar inte att jag inte har upptäckt denna skala tidigare!

https://www.youtube.com/watch?v=LM7yQG1aK9U&t=1s
Bygger alldeles för sakta..
Dan Kut
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Har ni hört talas om skala 1/18?

Inlägg av Dan Kut »

Jo tack. Så många plan, så lite tid!
Bygger alldeles för sakta..
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Har ni hört talas om skala 1/18?

Inlägg av Spad16 »

Ganska naturligt att härleda 1/18 från 1/36 som också varit en (lite) populär skala en gång i tiden. Och hälften så stor som 1/36 är ju den ganska kända skalan 1/72. I skala 1/36 motsvarar 1engelsk yard 1tum, 1/72 är således 6 fot per tum. Vilket förstås är praktiskt för att en pilot som är en och åttiotvå alltså sex fot, blir 1 tum hög, och det är ju ganska lagom , som alla vet.
/Neil
Skriv svar